2016 május 21, Csavargás a Magas-Bakonyban - Bakony

Második májusi gyalogtúránk a Magas-Bakonyba vezetett, folytattuk az Országos Kék Túra útvonalának bejárását, Bakonybélből Zircig gyalogoltunk. Továbbra is nagy az érdeklődés a meghirdetett túrákra, 58-an jelezték a részvételi szándékukat. A buszon végül is 47-en jöttünk össze. Két ember maradt le a túráról, 9 fő mondta vissza a jelentkezését. Szép idő nézett ki, napsütéses, kellemes időben túrázhattunk. Hat órakor indultunk Százhalombattáról, majd Érden, Tárnokon, Martonvásáron vettük fel a túratársainkat. Várpalotán az egyik hipermarketnél álltunk meg, hogy ne veszítsünk el sok időt a szokásos sorban állással. Először a rövidtúrásainkat, hét emberünket vittük el a kiindulási pontjukra, Porvára. A hosszútúrások Zircen keresztül, Bakonybélben kezdték meg a gyaloglást. Ez volt mára betervezve:

Útvonal 1: Bakonybél (265m, ) - Kőris-hegy (709m, ) - Kisszépalmapuszta (472m, ) - Szépalmapuszta (478m, ) - Borzavár (425m, ) - Pintér-hegy (485m, ) - Zirc vá. (380m, )

Útvonal 2: Porva (370m, ) - Borzavár (425m, ) - Pintér-hegy (485m, ) - Zirc vá. (380m, )

Kialakult egy harmadik útvonal is. Ezt öten választották. Ők elkerülték a Kőris-hegyet a sárga jelzésen, ezáltal jelentősen csökkentették a mai napi szintjüket. Ezt az útvonalat járták be:

Útvonal 3: Bakonybél (265m, , ) - Szépalmapuszta (478m, ) - Borzavár (425m, ) - Pintér-hegy (485m, ) - Zirc vá. (380m, )

920-kor érkeztünk meg a kiindulási pontunkra, Bakonybél autóbusz fordulójába. Aki pecsételni szeretett volna, az elment a turistaházhoz, pont ellenkező irányba, mint a Kőris-hegy. A pecsételéssel, az oda- és visszamenettel elment 20 percünk. Nagyon sok kerékpáros volt Bakonybél Fő utcáján. Mint később kiderült, a Kelly's Bakonyerdő Maraton egyik futamát rendezték a környékben. A versenytávok: 33km/850m szint, 70km/1540m szint és 100km/2235m szint. Pechünkre, ők is útba ejtették a Kőris-hegyet, többször találkoztunk velük, sokat kellett várakoznunk miattuk, amíg eltekertek mellettünk a nem túl széles ösvényen. Kb. 20 percet gyalogoltunk az aszfaltos úton, majd a kék jelzésen balra fordultunk egy erdei ösvényre. A középtúrásaink maradtak az aszfalton, a sárga jelzésen. Mintegy másfél órát gyalogoltunk az árnyékos erdőben, először vegyes lombos erdőben, majd a bükkösben. Egy-két fehér madársisak kosbort találtunk útközben, viszont rengeteg babérboroszlán volt a bükkfák alatt, már a termésüket érlelték. Közvetlenül a csúcs alatt kereszteztünk egy széles nyiladékot, ebben vezetik fel a nagyfeszültségű áramot a Kőris-hegyi polgári légtérellenőrző radarállomás működtetéséhez.

A 709 méter magas Kőris-hegyet 1135-kor értük el. A radarállomáson kívül a fából készült Vajda Péter kilátót is itt építették fel. A Bakonyerdő Maratonnak itt is volt egy ellenőrző pontja, elég nagy volt a forgalom. Azért elfértünk tőlük, leültünk a kilátó mellett levő asztalokhoz. Félórai ebédszünet és pihenő következett. A kilátóból szép a panoráma, különösen Porva, Borzavár irányába. Távolban a Kab-hegy is feltűnt a két jellegzetes adótornyával. 1205-kor folytattuk a túrát. Meredeken ereszkedtünk lefelé. Figyelni kellett a kerekezőkre, még mindig jöttek velünk szembe. Szép volt a bükkös. A hegy aljában kellemes pihenőhelyet alakítottak ki. Szépalmapusztára 1320-kor érkeztem meg. Elbogarásztam az időt, utolsó lettem a csapatban. Meglepődtem, senkit sem találtam a Hotel környékén, senki sem tette meg a pár száz méteres kitérőt. Visszafelé jövet azért megnéztem a kis arborétumot, készítettem pár fényképet a fákról, az éppen virágzó rododendronokról. A tölgyesben haladó ösvény mentén sok fehér madársisakot lehet találni. A Borzavári templomhoz 1425-kor érkeztem meg. A falu központjában levő bélyegzőhelynél utolértem egy nagyobb csapatot és a pecsételés után együtt is maradtunk. Kifele menet találtunk egy italboltot, de nem volt nyitva. A falu szélén szalmabálából készített emberpár fogadja a Borzavárra érkezőket.

A faluvégén balra letértünk az országútról, többnyire délkeleti irányban gyalogoltunk Zirc felé. Először felfelé vezetett az ösvényünk a Pintér-hegy felé. Az egyik füves tisztáson sok agárkosbor virágzott. Kellemes séta után, 1545-kor érkeztünk meg a Pintér-hegyi Parkerdő bejáratához. A Borzavárra vezető út túloldalán találtunk egy kis italboltot. Nem sokkal előttünk az előző csoport is itt tanyázott. Mi is leültünk az udvaron elhelyezett asztalokhoz, leöblítettük a torkunkat. Az apátsági templomnál 1635-kor voltunk. Bementünk, megnéztük a szépen felújított templomot. A vasútállomáson beszereztük a mai napi utolsó pecsétünket. A busz is itt várakozott ránk. Mivel mindenki a busz körül volt, senki sem hiányzott, 1700-kor elindultunk hazafelé. Jól sikerült a mai túránk! Legközelebb május 28-án kerékpáros túra lesz, a Pest Megyei Piroson Apajpusztára fognak elkerekezni a túra részvevői.

(A mellékelt képek József László (JL), Kutasi Zsuzsa (KZs), Muskovics András (MA), Szabó Zsolt (SzZs) felvételeiből kerültek kiválasztásra)