2016 augusztus 27, Csavargás a Kab-hegyen - Bakony

Nyárvégi utolsó túránk a Bakonyba vezetett, amivel folytattuk az Országos Kék Túra idei sorozatát. Városlődtől indultunk el, majd Nagyvázsonyban fejeztük be a gyaloglást. Az eredeti kiírás szerint Városlőd-Kislőd vasúti megállóhelyen kezdtük volna el a túrát, de amint beértünk Városlődre, észrevettük a Fenyves Kocsmát. Öles betűkkel írták ki, hogy ez az OKT bélyegzőhelye. Örömünkben leszálltunk az autóbuszból, elvégeztük a bélyegzést, majd elindultunk a kék jelzésen Úrkút felé. Ezzel a húzásunkkal viszont 2 km-rel meghosszabbítottuk a mai túrát, mely eredetileg sem volt rövidnek mondható. Négy jelentkezőnk mondta vissza a túrát, de így is 48-an voltunk az autóbuszon! Némely előrejelzés eltúlozva "pokoli időt" jelzett a mai napra, pedig a 30-33 °C hőmérséklet még nem a világ vége! Jóformán végig napsütésben, gyenge légmozgásban gyalogolhattunk, csak délután láttunk némi bárányfelhőt. Hatkor indult el az autóbuszunk Százhalombattáról az Ebatta elől, majd Érd, Tárnok érintése után állt össze a túracsapatunk. Székesfehérváron, Várpalotán keresztül érkeztünk meg Városlődre a kiindulási pontunkra. A Várpalotai MOL üzemanyagtöltő állomáson megálltunk 25 percre közkívánatra. Az alábbi két túra közül lehetett választani a mai napon:

Útvonal: Városlőd (300m, ) – Városlőd-Kislőd vá. (320m, ) – Csalános-völgy, ) – Úrkút (709m, ) – Kab-hegy (599m, ) – Nagyvázsony, vár (235m, )

Alternatív útvonal: Városlőd (300m, ) – Városlőd-Kislőd vá. (320m, ) – Csalános-völgy, ) – Úrkút (709m, )

¾9-kor már Városlődön voltunk, a Fenyves Kocsmánál szálltunk ki az autóbuszból a pecsételés végett. Mindenki itt kezdte meg a túrát, a busz üresen átment Úrkútra, ahol a rövidtúrásaink befejezik majd a gyaloglást. Negyed óra alatt végeztünk a pecsételéssel, majd elindultunk a kék jelzésen kilenc óra előtt pár perccel. Városlőd a bronzkorban már lakott település volt. Itt működött 1346 és 1554 között a gazdagságáról híres löwöldi karthauzi kolostor. A török időkben csaknem teljesen elpusztult a település. Gróf Eszterházy Imre püspök nagyarányú betelepítésének köszönhetően németekkel népesült be újra Városlőd. A római katolikus temploma a XVIII. század közepén épült. Híres és védett a főoltára, mely Schmidt Ferenc mester kiváló munkáját dicséri. Ezt a főoltárt eredetileg a veszprémi székesegyházba rendelték. Elhaladtunk egy kis kápolna mellett, melyet egy családi házzal félig körbeépítettek. A településen szép faragott faszobor csoporttal emlékeznek meg a német kitelepítettekről. 935-kor értük el Városlőd-Kislőd vasútállomást. Itt is rendben meg van az OKT bélyegzője. Eredeti terv szerint innen kellett volna indulnunk a mai túrára!

10 perc aszfaltos úton történő gyaloglás után már a Sobri Jóska Kalandpark bejáratánál voltunk. Már most is elég sokan voltak, főleg gyerekek. Öt perc alatt még két busznyi gyerek érkezett! Nagyon kedvelt szórakozás lett a Kalandparkok felkeresése. Egy kis vacillálás után elindultunk a kék jelzésen Úrkút felé. Majd 6km-t gyalogoltunk jobbára a Csalános-völgyben a Csárda-hegyig. A Csalános-völgyet korábban Csollányos-völgynek hívták, a régebbi térképeken is így szerepel. Többnyire igen kényelmesen, lassan emelkedő, jó minőségű erdészeti köves úton tettük meg az utat. Nagyon sütött a nap, de az út nagy részét fák árnyékában tettük meg. 1125-kor a Csárda-hegyi Őskarsztnál voltunk. A jelenleg látható tagolt felszín, a gödrök, a töbrök, a mészkőkúpok, évmilliók során alakultak ki. Ezek csak az 1920-as években megkezdődött mangán bányászat során kerültek a felszínre. Az akkori kezdetleges kézi bányászatnak köszönhetően láthatóvá vált a jurakori karszt. Kb. 180 millió évvel ezelőtt kezdődött meg a mangánércek kiválása a tengervízből. A gödrökben, töbrökben csapdába estek a kiválások, később pedig a fiatalabb üledékek betakarták és megóvták az érceket. A 2,2 hektáros területet 1953-ban nyilvánították geológiai okokból védetté. Európában ilyen Őskarszt sehol sem látható! Miután megtekintettük a híres Csárda-hegyi volt mangánbányát, lementünk a faluba, hogy megszerezzük az itteni OKT-s bélyegzőt, bepecsételhessünk a füzetünkbe. 1200-kor már el is végeztük az adminisztrációt a Kék Túra Vendéglőben.

Húsz perc múlva folytattuk túránkat, elindultunk Kab-hegy felé. Elhaladtunk azon jó vizű kút mellett, melyről elnevezték Úrkút települést. Kezdtek nagyon befűteni az égiek. Felhő egyáltalán nem volt, mind többet kellett a napon gyalogolnunk. Többször kellett létrán átmászni a kerítés túloldalára, ez kellőképpen lelassította a csapatot, így meglepően együtt gyalogoltunk a Kab-hegy irányába. A Tönkölyös-víznyelő után rátértünk a TV adótoronyhoz vezető aszfaltos útra. Ezen a szakaszon igen megizzadtunk, no nem az út nehézsége, hanem a napsütés végett. 1400 órakor értük el a Kab-hegyi Vadászházat, ahol beszereztük a következő pecsétünket. Nagyon úgy tűnt, hogy a vadászházat elprivatizálták, hatalmas építkezés folyik a környékén, rengeteg viakolor és más építőkő van deponálva, félig beépítve. A kerítése sem lesz semmi, nem sok halandó fogja ide betenni a lábát! A bélyegzés után nem sokkal bal 90°-os kanyar után elhaladtunk 1425-kor a TV adó mellett, majd pár perc múlva a Kinizsi Pál kilátóhoz érkeztünk. Az 599m magasan levő csúcsról déli irányba nagyon szép a panoráma a Vázsonyi-medencére, a Balatonra. Kár, hogy párás volt a levegő, de még így is kivehető volt a Badacsony és a Gulács. A 9m magas kilátót 2013-ban építették fenyőfából. A kilátó építése során egy panoráma terasz is épült, mely piknikezésre is alkalmas. Kissé később, amikor elindultunk lefelé a Kab-hegyről, a Szentgyörgyhegyet is felfedeztük a látóhatáron.

1445-kor elindultunk lefelé a hegyről. Még 9km gyaloglás volt hátra a mai túrából! Szerencsénkre most többnyire az erdő árnyékában vezetett az utunk. A H-nyiladéknál elhagytuk az OKT útvonalát, áttértünk a kék keresztjelzésű útra. Ez párhuzamosan az OKT útjával érkezik le Nagyvázsony szélső házaihoz. Nem biztos, hogy jól választottunk, mert így többet kellett lennünk a napon. 1710-kor az utolsó emberünk is Nagyvázsonyban gyalogolt. Volt aki elment a Kinizsi várhoz pecsételni, volt aki a Zichy kastély felé ment, a Vár alatti parkolóban várakozó autóbuszunkhoz. 1800 órakor indultunk haza, addig szabadfoglalkozás volt. Kilencen itt maradtak a társaságból Nagyvázsonyban, az egyik panzióban foglaltak szállást ma estére. Ők Kovi Pisti vezetésével folytatták az Országos Kék Túra bejárását, az előzetes tervek alapján Káptalantótiig. Nagyon belejöttek a kéktúrázásba! Az első szeptemberi túránk szintén az OKT jegyében fog lebonyolításra kerülni. A Visegrádi-hegységben, Dobogókőről fogunk elgyalogolni Visegrádig, remélhetőleg ugyanilyen kellemes, szép időben, mint a mai nap volt!

(A mellékelt képek Ferency Nikoletta (FN), Kutasi Zsuzsa (KZs), Muskovics András (MA), Szabó Zsolt (SzZs) felvételeiből kerültek kiválasztásra)