2016 november 12, Túra a környéken - Biai-dombság

Ezzel a hétvégével nem volt szerencsénk! Pont szombatra pocsék, hűvös, szeles, esős időt jósoltak és ez be is jött a jósoknak. Biatorbágyról szerettünk volna Sóskúton, Érd-Parkvároson keresztül átgyalogolni Tárnokra. Reggel folyamatosan csengett a telefon sorra vonták vissza a jelentkezésüket. 25-en az otthon maradást választották, ilyen még nem volt a szakosztály életében! Ezek után 15-en túráztunk mindössze az év utolsó előtti túráján. Már a hétórai indulásnál is folyamatosan esett az eső. Százhalombatta, Érd, Tárnok érintésével indultunk el a kiindulási pontunk felé. Látható volt, hogy a teljes túra megtétele problémás lesz, ezért az a döntés született, hogy Sóskúttól kb. a kiírt túra felétől fogunk gyalogolni Tárnokig. Így is történt, az alábbi túra került megtartásra a mai napon:

Útvonal: Sóskút (155m, ) – Nagymező (210m, ) – Érd-Parkváros (240m, (-)) – Fundoklia-völgy (-) – Tárnok, Kőfejtő (165m, (-)) – Tárnok (110m, (-))

730-kor már Sóskút központjában volt a kis csapat. A Takarékszövetkezet eresze alatt felvettük az esőköpenyeinket, majd elindultunk a piros jelzésen a Sóskúti Nagy-mező felé. A Habsburg kastély mellett fordultunk el a tető felé. Nem sokkal később a piros jelzés elfordult a Sóskúti Mészkő bánya felé, mi továbbra is egyenesen haladtunk a tető felé. A mély Funduklin szurdokot kikerültük, majd a volt katonai bázis közelébe érve elfordultunk jobbra az M7-es autópálya felé. Az eső reménytelenül szitált. Esernyővel is kísérleteztünk ellene, de a nagy szél miatt ez problémás volt. Itt-ott nagy pocsolyákat kellett kikerülni. A Doberdó előtt pár éles kanyart tettünk meg, mielőtt az Ajnácskő utcán elértük 9 órakor az M7-esautópálya felett átvezető felüljárót. Az autópálya keresztezése után a Fundoklia-völgy feletti tanösvényen jutottunk el a Tárnoki Újhegyre. Van aki felül, van aki a völgy aljában vezető ösvényen érte el a Tárnoki Újhegyet.

10 órakor már a Muskovics pincénél pihentünk meg. Most a picében melegebb volt, mint kint, 12°C volt a hőmérséklet és az eső sem esett, a szél sem fújt! Két társunk hamarosan befutott, hozta a kenyeret, a vörös hagymát, a zsírt. Ehhez még szedtünk fekete retket a szőlőből, tökéletes uzsonna készült! Közben még 15. túrázóként Józsi is előkerült, Ő vonattal utazott Biatorbágyra, majd a vasútállomástól átgyalogolt a pincéhez. Voltak páran, akik még nem voltak a Tárnoki Kőfejtőben, Velük átmentem megtekinteni a nevezetes Fertőrákosihoz hasonlítható volt kőbányát. A tulajdonossal jó kapcsolatban vagyunk, könnyen bejutunk a kőfejtőbe. Ez csak akkor problémás, amikor évente egyszer, kétszer filmet forgatnak ott. Természetesen a Kőtárnok is kinyitott, páran még itt sem voltak, nem látták az itt bemutatott kövületeket, kristályokat, ásványokat, érceket.

Az idei új bor kóstolása sem maradhatott el. A pocsék idő ellenére jó hangulatban fejeződött be a mai túra. 1245-kor feloszlott a társaság. Egyénileg kellett hazajutnia az embereknek. Annak függvényében, ki milyen tömegközlekedési eszközt választott, még gyalogolnia kellett egy keveset. A Százhalombattaiak egy része Érdről vonattal utazott haza. Ők 14 órára érték el az otthonukat.

Már csak egy szakosztályi túránk lesz idén, ami a szokásos Mikulástúra. December 11-én Budaörs környékén fogunk gyalogolni, Mikulást keresni. Remélhetőleg meg is találjuk és az időjárás is kegyes lesz hozzánk.

(A mellékelt képek Kutasi Zsuzsa (KZs), Szabó Zsolt (SzZs) felvételeiből kerültek kiválasztásra)