2018 március 3, Tavasz kezdet - Gerecse

A szombati - idei második - túránkkal megkezdtük a Közép-Dunántúli Piros útvonal módszeres bejárását. Ezt az útvonalat Fejér, Komárom-Esztergom és a Veszprém Megyei Természetbarát Szövetség hozta létre. Ma is közösen felügyelik a 296 km hosszúságú turistautat. A túra bejárásával megismerhetjük a Közép-Dunántúli régiót, a Bakony, Vértes, Gerecse kevésbé ismert tájait. A megelőző hét a tél leghidegebb hete volt, enyhülés csak a túra napján kezdődött el. Hó is esett bőven, hiszen a magasabb hegyekben több mint félméteresre hízott a hótakaró. Gerecse nem szerepelt az időjósok beszámolójában, bíztunk benne, hogy errefelé kisebb lesz a hó mennyisége. Péntek éjszaka is szállingózott még egy keveset. Az influenzajárvány sem veszített az erejéből. Mindezeknek köszönhetően rekord mennyiségű volt a túra lemondása, 14-en visszakoztak! Ilyen előzmények után még így is 33-an jöttünk össze az autóbuszon. A busz most hat órakor indult el Százhalombattáról, az Ebatta Kultúrkocsma elől. Érd, Tárnok után, Zsámbék felé jutottunk el a túra kiindulási pontjára. A részletes túrakiírásunk 2 változatot tartalmazott, az alábbiak szerint:

Útvonal: Piszke vmh. (113m, ) – Pusztamarót (345m, ) – Vízválasztó (395m, ) – Héreg (195m, ) – Tarján (195m, )

Alternatív útvonal: Héreg (195m, ) – Bánya-hegy (440m, ) – Pörös-hegy (364m, ) – Vértestolna (295m, ) – Tamás-kő (260m, , ) – Tarján (195m, )

A Piszkei vasúti megállóhoz nem jutottunk el a buszunkkal, nagyon keskenynek tűnt az odavezető út. Emiatt visszafordultunk és a Gerenday Arborétum közelében álltunk meg. 24-en választották a hosszútúrát, Ők itt szálltak le az autóbuszból. A 9 fő rövidtúrásunk átbuszozott Héregre, Ők innen kezdtek el gyalogolni. Az első KDP-s bélyegzőnket itt kellett beszereznünk. A leírások szerint a Gerenday Arborétum bejáratánál levő KDP-s tájékoztató táblán kellett volna lennie, Rákóczi és a Jókai utca sarkán. Mint kiderült, a Jókai utca megnevezés hibás. Ilyen utca egyáltalán nincs Lábatlanban. Helyesen József Attila az utca neve. A pecsétet tartalmazó doboz a Holcim Emlékházban van, mely 10 órától van kinyitva. A sokadik megszólított helybéli után összeakadtunk egy hölggyel, aki a szomszédos Gerenday Közösségi Házban dolgozik. Ő hozzáfért a Holcim Emlékház kulcsához. Látva a népes turistacsapatunkat, kinyitotta az Emlékházat, és a havas bakancsaink ellenére szívesen invitált az épületbe, ahol elvégeztük a bélyegzést. Ez a macerás kezdés háromnegyed óránkba került! Végül 9 óra előtt pár perccel elkezdtünk gyalogolni a piroson.

Hamar magunk mögött hagytuk a Holcim Emlékházat, a Városházát. Egy lőszmélyúton haladtunk felfelé, az itteni szőlőhegy felé. Visszatekintve a Duna szalagja látszott homályosan alattunk. Minél feljebb jutottunk, annál nagyobb volt a hó. Kisebb vízszintes szakasz után ismét egy lőszmélyút következett. 950-kor kiértünk a mélyútból, erdei szakasz következett. Itt már 30 cm-es volt a hó, szerencsénkre egy terepjárós autó két sávban összenyomta a havat. Így is nehéz volt haladni, a hideg következtében porhó volt, mely kicsúszott a bakancsunk alól! A nap időközben kisütött, pazar volt a télies erdő látványa, errefelé már senki nem haladt el előttünk, magunknak tapostuk ki az utat. 1135-kor értük el azt a kereszteződést, ahol a piros jelzésünk összefut a Péliföldszentkereszt felől jövő Országos Kék jelzéssel. Rövidesen feltűnt a Nagy-Gerecse tömbje. Párás volt a levegő, de még így is láttuk, hogy a tetején milyen fehér az erdő a zúzmarától és a hótól. Közel jártunk már Pusztamaróthoz, ahová 1145-kor értünk be. Itt rövid pihenőt tartottunk. Van aki megebédelt, persze csak állva, hűvös volt még mindig, a szellő is fújdogált.

Pusztamarót elnéptelenedett település a Gerecsében. Nevezetes csata volt itt 1526-ban. A mohácsi csatavesztés és Buda bevétele után a megmaradt magyar fősereg és az ország déli részéből menekülők a hadászatilag megfelelőnek tűnő völgyben szekérvárakkal elsáncolták magukat. A török sereg, miután felfedezte a menekülők táborát, a Budáról hozatott ágyúk segítségével ostrom alá vette, majd háromnapi öldöklő küzdelem után megtörte a magyarok ellenállását. Egyes források az áldozatok számát 20-25 ezer főre becsülik! Itt játszódik Dobozi Mihály és feleségének, Farmos Ilonának szomorú története, az alábbiak szerint:

"Emlegetik Dobozi Mihály kiváló vitézségét és híres tettét. Amikor ugyanis a maga mögé ültetett és őt szorosan átölelő feleségét, a ló gyorsaságában bízva, biztos helyre akarta vinni, de mégsem tudott elmenekülni, miután feleségét előbb leszúrta, hogy az ellenség kezére ne kerüljön, ő a sűrű ellenség közé vágtatott, s őt is ugyanúgy lemészárolták...."

(Részlet Istvánffy Miklós nádori helytartó "A magyarok története" című munkájából)

1945 után a sváb anyanyelvű lakosság kitelepítésre került. Helyükre bányászokat telepítettek be, kik lassanként elhagyták otthonaikat, beköltöztek a közeli Tatabánya vagy Oroszlány lakótelepeinek egyikébe. A falu az 1970-es években néptelenedett el végleg, emlékét temetője őrzi. A temető mellett megtaláltuk az OKT bélyegzőjét, itt ezzel kell pecsételni a KDP-s füzetbe. A második bélyegző is megvan, a Sólyomszem Büfé falára helyezték fel.

1220-kor az utolsó ember is tovább indult. Még hátra volt a második szakasz. Együtt haladtunk a Vízválasztóig az OKT jelzéssel. Itt mi balra kanyarodtunk a piroson. A Gerecse aljában, a Kajmát-tetőn vezetett az út 1¼ órán keresztül többnyire déli irányban, míg el nem értük a Király-kúti rétet. Nem unatkoztunk közben, az erdei részek irtásokkal váltogatták egymást. A farakásokat is belepte a hó. Nem nagyon jártak előttünk, a napfényben csillogott a hó. Jobb kézre sokszor láthattuk a Nagy-Gerecse fehér tetejét, az adótoronnyal. A Király-kúti rétet 1335-kor érte el az utolsó emberünk. A réten gyerekek szánkóztak, örültek a megkésett télnek. 1350-kor Héreg szélső házainál voltunk. Páran letértek a Fő utcáról, útba ejtették a Diófa Sörözőt. Itt szerezték be a Héregi pecsétet. Nekik volt szerencséjük! A falu Fő utcájának kiszélesedésénél látható a település római katolikus egyhajós temploma. Korábbi templom felhasználásával építtette gróf Esterházy Imre esztergomi érsek 1737-ben. 1825-ben Rudnay Sándor érsek bővíttette Packh János tervei alapján. Ekkor épült a szentély, a sekrestye és a torony. Rudnay Sándor érsek faragott címere látható a bejárat felett. A templom előtt látható a II. vh-ús emlékmű. Rövid szemlélődés után a többség elgyalogolt a falu túlsó végére. A leírás szerint, a református templom utáni Y kanyarban elhelyezett KDP-s táblánál kellett volna lennie a bélyegzőnek! Ezt viszont ellopták, amint negyed órai téblábolás után elmondta egy helyi ember! Nem volt mit tennünk, készítettünk pár igazoló fényképet és megkértük a Diófa Sörözőben maradt társainkat, hozzanak több pecsétet utánunk.

Héreget 1415-kor aszfaltúton hagytuk el. Kb. 400 méter után jobbra kanyarodtunk egy Krisztus keresztnél, mezőgazdasági földútra. Sajnos időközben olvadni kezdett a talaj, a hó, az út nagyon csúszóssá vált. Errefelé már alig volt nyoma a hónak. Ez nem hiányzott a túra végére! Hiába láttuk Héreg széléről a végállomást, az aszfaltút helyett egy nagy kerülővel közelítettünk Tarjánhoz. A falu központjába, a római katolikus templomhoz 1535-kor érkeztünk meg. Az itteni KDP-s pecsét a közeli Fekete Kő vendéglő falán található a szokásos fém dobozban. A Vendéglő egyébként zárva volt. Bepecsételtünk a füzetünkbe, majd összegyűjtöttük a társainkat. Meglepetésünkre a rövid túrásaink nagyobb része utánunk érkezett meg a buszhoz. Összegezve a mai túránkat, az utolsó pár kilométertől eltekintve igen szép téli körülmények között, kedvező időjárási viszonyok közepette gyalogolhattunk a mai napon. Három hét múlva folytatjuk a Közép-Dunántúli Piros útvonal bejárását a Gerecse hegységben, remélhetőleg már tavaszias időjárás lesz. Tarjánból fogunk elgyalogolni Óbarokig.

(A mellékelt képek dr. Gombás Vilmos (GV), József László (JL), Muskovics András (MA), Szabó Zsolt (SzZs) felvételeiből kerültek kiválasztásra)