2018 április 7, Vértes piros útján - Vértes

Ezúttal nem sok lemondás jött össze a szombati túrára. Megjött a jó idő, ennek köszönhetően mindösszesen négyen vonták vissza az előzetes jelentkezésüket. Folytattuk a Közép-Dunántúli Piros útvonalának bejárását. Óbarokban kezdtük el a mai gyaloglásunkat, majd a gerecsei szakaszt befejezve áttértünk a Vértesben levő útvonalra. Az időjósok kellemes időt jeleztek előre, de ez csak a hőmérsékletben mutatkozott meg. A felhős, párás időben jól esett a gyaloglás, de a néha szemerkélő eső miatt nem volt túlságosan kellemes a mai túra. De legalább nem volt hideg és szél! A buszon 53-an jöttünk össze Százhalombatta, Érd és Tárnok megállók után. Bátyám a Zuppa-tetőn csatlakozott hozzánk, Ő Budapestről Szárligetre vonattal jött el, onnan gyalogolt el a kiírt útvonalra. A négy lemondást figyelembe véve így 54-en túráztunk a mai napon! Hat órakor indultunk el Százhalombattáról. Elég hamar elértük az óbaroki kiindulási pontunkat, 720-kor már az Óbaroki Sörözőnél voltunk, ahol a KDP bélyegzője található. A söröző zárva volt, amint azt korábban is tapasztaltuk. Itt kellett beszereznünk az első pecsétünket. A hosszú túrát választók indultak el innen. A rövidebb túrát választók a buszon maradtak, elmentek az M1-es főút melletti Birka Csárda parkolójáig. Innen megjárták az Országos Kék Túra útvonalát a Kis-Vitány várig és vissza. Végül is ez a két kiírás született a mai napra:

Útvonal: Óbarok (165m, ) - Nagyegyháza (200m, ) – Zuppa-tető (384m, , ) – Szár vá. (200m, ) - Körtvélyes (481m, ) – Macska-bükk (450m, ) – Csákányos-puszta (270m, , ) - Birka Csárda (260m, )
Minősítő pontszám: 40,5+12,8=53 pont

Alternatív útvonal: Birka Csárda (260m, ) – Csákányos-puszta (270m, ) – Mária-szakadék () – Kis-Vitány vára (360m, ) - Birka Csárda (260m, )

A pecsételés után az M1-s autópálya alatt átkeltünk a túloldalra, itt halad a KDP útvonala. A pecsételőhelyet semmi sem jelzi egyébként! Hamarosan beértünk egy szép sziklaszirt alá. Nem mentünk fel a tetejére, de igen látványos volt a szikla. Sok bogláros szellőrózsa, kisvirágú hunyor volt a környéken. Elindultunk felfelé, majd letértünk a Váli-víz völgyébe. A patak mellett kb. fél órát gyalogoltunk. Szép sziklaszirtek kísértek bennünket Nagyegyháza felé. A települést 840-kor értük el. Jó hosszan kellett gyalogolni a faluban. A 90°-os jobb kanyarban, egy mindenes boltnál megálltunk 15 percre. A rövid pihenő után, az M1-es autópálya alatti aluljáróban átkeltünk a túloldalra. Elindultunk a Zuppa-tető felé. Kb. 40 percbe tellett, míg felértünk a csúcsra. Egy jelzetlen úton, direktben másztunk ide fel. Kár, hogy párás volt a levegő, pedig innen szép kilátás van Tatabánya, Szárliget, Szár felé. Na meg a Vértesre is! Itt futottunk össze a bátyámmal, Ő Szárligetről, a vasútállomástól jött ide.

Meredeken indult lefelé a háromszögjelzésű ösvényünk. Hamar leértünk, majd kereszteztük az 1-es műutat. 11 órakor Szár vasúti állomásnál voltunk. Sajnos itt elő kellett vennünk az esőköpenyeinket, mind jobban szitált az eső. Az aszfaltúton begyalogoltunk a faluba, az itteni KDP-s bélyegző a Rákóczi utca 101. alatti Aréna sörözőben található. Akinek kellett, az bélyegzett, a többiek rövid pihenőt tartottak itt. Szemerkélő esőben hagytuk magunk mögött Szár házait. Elindultunk a Körtvélyes felé. Szerencsénkre még nem volt nagy sár a földutakon. 1330-kor értük el a Körtvélyes tetején levő geodéziai vasbeton oszlopot. Páran felmásztak a tetejére, de gyakorlatilag semmit sem lehetett látni a környékből. Sok virág volt viszont a környéken, többek között a kisvirágú hunyor, bókoló fagasír, galambos szellőrózsa, babér boroszlán, tavaszi kankalin, odvas keltike, valamint a parazita kónya vicsorgó. Rövid pihenő után folytattuk az utunkat Macska-bükk felé. Aránylag jól járható volt az erdészeti földút, komolyabb esőzések után alig járható ez a szakasz. A Macska-bükknél elhagytuk a KDP piros jelzését, áttértünk a kék keresztjelzésre. Elindultunk a Birka Csárda felé. Húsz perc alatt elértük Körtvélyes pusztát. Ez a régi település Bánhidához tartozott valamikor, annak külterülete volt. A település pár évtizeddel ezelőtt még nyolcvan lelket számlált, 2001-ben már csak három lakost jegyeztek fel innen! Jelenleg egy siló, egy alapítványi tábor, valamint a fő látványosságnak számító, apró kápolna látható itt. Ez utóbbit néhány éve vandálok rongálták meg, ám az akkor itt élők felújították. A település Csákányospuszta felőli oldalán, a Csákány-patak vízmosásos völgye igen látványos. Ez a Mária-szakadék, melyben az Országos Kéktúra is vezet. Mi is errefelé mentünk le, a volt Birka Csárdáig. Elhaladtunk a község régi temetője mellett, ahol 120 éves, vagy még öregebb, gót betűs, magyar és német fejfák düledeznek a fák lombjai alatt. II. világháborús katonasír is található a temető mellett.

1530-kor járhattunk a temetőnél. Nem sokkal később a Mária-szakadékban ereszkedtünk lefelé. Sárosabb időben kihívás a lejtmenet! Most könnyedén haladtunk lefelé. Elég sok futó emberrel találkoztunk, mai napon teljesítménytúra volt a környékben. A Csákányospusztai turistaháznál, az ellenőrző pontjukat is érintettük. 1615-kor jártunk errefelé. Jó húsz perc kellett, hogy leérjünk a régóta bezárt Birka Csárdánál levő parkolóba. A nagyon gyorsan gyaloglók, egy sör kedvéért beszaladtak a 1,5 km-re levő Szárligetre. Időközben a buszunk is előkerült, elindultunk hazafelé. Igaz, a mai napon nem volt ideális az időjárás, de jól esett a gyaloglás. A mai nappal ismét rövidítettünk a KDP bejárandó útvonalán. Májusban folytatjuk majd a túrasorozatot, a Vértesben fogunk gyalogolni Oroszlány felé.

(A mellékelt képek József László (JL), Muskovics András (MA), Szabó Zsolt (SzZs) felvételeiből kerültek kiválasztásra)