2022 június 11, Zselic DDPT - Terecsény-Töröcske

A túrát megelőző napokban volt bőven eső, zápor, zivatar, szombatra viszont csendes, kissé felhős időt jeleztek. Szerencsénkre igazuk lett. Valamennyi sárral ugyan találkoztunk a gyaloglásunk során, de ez nem volt vészes. Idén először jártunk a Dél-Dunántúli Piroson, folytattuk a 2020-ban megkezdett sorozatunkat. Immár a Zselicben jártunk, a Terecseny-Töröcske közötti szakasz bejárása volt megcélozva, 4 ellenőrző pont felkeresésével. Nem emlékszem, hogy lett volna olyan alkalom, hogy csak 19-en jöttünk volna össze a buszos túrára! A mostani volt az első ilyen eset! Le kell mondanunk sajnos a kényelmes, buszos túrákról. Vége lesz a rugalmas túrázásnak, tömegközlekedéssel, személygépkocsival a túrát kiírónak jócskán meg lesz kötve a keze. Persze a túrákon résztvevők száma is meg fog csappanni. Mindössze ketten vonták vissza a jelentkezésüket. Tárnokról 5 órakor indult el az autóbuszunk, majd Százhalombatta, Ebatta kultúrkocsma következett. A megszokotthoz képest, az egy órával korábbi indulás miatt egy emberünk otthon maradt. Hiába, a megszokás nagy úr! Ercsiben lett teljes a mai túracsapatunk. Az M6-os helyett az M7-est választottuk. Átmentünk Martonvásárba, itt hajtottunk fel az M7-es autópályára. Ez az útvonal talán félórával kevesebb buszozást igényel, mintha Dunaföldváron, Dombóváron keresztül mentünk volna a startpontunkra. Odamenet a volt AGIP üzemanyagtöltő állomáson álltunk meg negyedórára. A MOL korábban megvásárolta, átalakította a saját előírásai szerint. Továbbra is figyelembe vesszük, hogy egyeseknek a 20 kilométeres átlag távolság sok, így két útvonal került meghirdetésre, az alábbiak szerint:

Útvonal: Terecseny (159m, ) – Antalszállás (216m, ) – Bőszénfa (155m, ) – Kisbőszénfa (155m, ) – Ropolypuszta (187m, ) – Töröcske (232m,)
Túratáv: 24km (20km)
Emelkedő: 340m (230m)
Minősítő pontszám: 36+6,8=43 pont (30+4,6=35 pont)

Alternatív útvonal: Simonfa (171m, , , ) – 67-es országút (255m, , (-), ) – Töröcske (232m, , , , )

A buszozás során átgondoltuk a hosszútúra kiírásunkat, miszerint az érdektelennek tűnő Terecseny-Bőszénfa szakaszt kihagyjuk. Ezzel kb. 4 km-rel lesz rövidebb a hosszabbik túra, viszont busszal azért lemegyünk Terecsenybe, hogy a mai napi első bélyegzésünk ne maradjon el. 820-kor már Terecsenyben, a Zrínyi kulcsosháznál pecsételtünk a DDP-s füzetünkbe. A pecsétet a kerítésen találtuk meg. Utána visszamentünk Bőszénfára, a hosszabb távot választók 17-en innen, 840-kor, a 67-es út melletti Kerékkötő Csárdától kezdték meg a túrájukat. A rövid túrát választók ketten a buszon maradtak, majd Simonfától indultak el. A végcél mindkét csapatnak Töröcske volt. A csárda után nemsokkal balra elkanyarodtunk Kisbőszénfa felé. Aszfaltúton gyalogoltunk, forgalom gyakorlatilag nem volt. Elhaladtunk a nevezetes Szarvasfarm mellett. Itt szelíd szarvasok, és agancs gyűjtemény is látható. Az 1300 hektáros Vadasparkban gím-, dám-, és ázsiai szikaszarvasok, őzek, muflonok, vaddisznók, találhatók. Őshonos magyar háziállatainknak is számos fajtájával találkozhatunk: szürke szarvasmarhával, racka juhhal, parlagi szamárral, vízi bivallyal, parlagi kecskével, lovakkal. Pár egzotikus állatfajt is tartanak itt: kengurukat, lámákat, emukat. Lovaskocsis vagy traktoros szarvasnézés is rendelhető igény szerint, de előzetes bejelentkezés szükséges! Éttermében különleges vadételek közül lehet válogatni. Több, mint 2000 állat van itt. A létesítmény alapvetően oktatási, kutatási és termelési célokat szolgál, melynek mentünk felfelé. kezelője, üzemeltetője a Kaposvári Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem. üzemeltet.

Mi nem jelentkeztünk be, de a kerítések mögött még így is nagyon sok állatot láthattunk, fényképezhettünk. Majdnem elhagytuk már Kisbőszénfát, mikor eszünkbe jutott, hogy itt is kellene pecsételnünk a füzetünkbe. Leintettünk egy autóst, nála érdeklődtünk, merre van az italbolt, elvileg ott van a DDPT pecsétje. Nagy nehezen kiderült, hogy ahonnan gyalogolni kezdtünk, Bőszénfán van, a Kerékkötő Csárdában! Hárman feláldozták magukat, hogy ne mindenkinek kelljen visszagyalogolni, összegyűjtötték a DDPT füzeteket és visszamentek pecsételni. Ez kb.+2 km többletet jelentett Nekik! A többiek folytatták a túrát. Elhaladtunk Szenttamás-puszta emlékhelye mellett, az emlékfán az itt lakó családok, dolgozók, kerületvezető erdészek nevei voltak megörökítve. Majd 4 km megtétele után, jobbra elhagyta piros jelzésünk az aszfaltutat, melyen a Csillagparkhoz, a Kardosfa-pusztai Hotelhez lehet eljutni. Hétvége volt, meglehetősen nagy forgalom volt az erdészeti úton, állandóan le kellett lépni az útpadkára, hogy elférjenek a gépjárművek. Egy erdőírtáson kezdtünk felfelé gyalogolni. Mintegy 120 méter szintet kellett "leküzdenünk". Az irtás után beértünk az erdőbe. Páran elkezdtek gombát keresni. Egyik-másik társunknak szerencséje volt, találtak ízletes vargányát. De elég sok piruló galóca is volt az erdőben! A pecsétet beszerző triumvirátus ezen a szakaszon ért utol bennünket.

1145-kor elértük a Ropolypusztára menő aszfaltutat. Az esőbeállóban tartottuk meg az ebédidőnket. Itt értek utol bennünket a rövidtúrásaink. Egyik társunk csatlakozott hozzájuk, így már hárman mentek tovább a kék keresztjelzésen. Kb. 20 percet ebédeltünk, majd az aszfaltozott úton lementünk Ropolypusztára. A vadászház kerítésén megtaláltuk a pecsétünket. Ez már a harmadik pecsét volt a túra során. A környezet szépen ki van alakítva, kellemes piknikező hely. Sok autót láttunk a kicsiny horgásztó partján, de mi az ellenkező irányba fordultunk. A Ropoly-árokban indultunk el Töröcske felé. Ez a szakasz volt a legsárosabb! A földút az erdőszélén haladt, jobbra, balra szép rétek, legelők voltak. 8 db vadászles mellett mentünk el. Balról befutott a zöld jelzés, a 100 m-es szintemelkedést a platóig közösen tettük meg. Itt balra elvált tőlünk a zöld jelzés, melyen a Töröcskei Horgásztóhoz lehet eljutni. Kereszteztünk egy szép rétet, majd 1545-kor egy lösz mélyútban elkezdtünk ereszkedni Töröcske felé. Jobbra, balra szőlők, gyümölcsösök voltak. Kb. 400 méter hosszúságú volt a látványos mélyút. 1600 órára mindenki leért a falu központjába. A buszunk is itt várakozott ránk, összeszedtük az embereket, indultunk hazafelé.

Kellemes volt a zselici túránk, aki eljött, az biztosan jól érezte magát. Nem szakadtunk meg a gyaloglásban, viszont sokféle virágot, gombát és rovart láttunk a túra során. Legközelebb innen, Töröcskéről fogjuk folytatni a DDPT útvonalát. A kiírásban jelzett töröcskei bélyegzőt nem tudtuk beszerezni, az a Horgásztó melletti Vackor tanyánál található. A következő alkalommal fogjuk útba ejteni, június 25-én.