2006 szeptember 9, Kaptárkövek - Bükk

2006. szeptember 9-én Bükkben túráztunk, megkezdve az őszi túrák sorozatát. 36 fő vett részt a túrán. Két túra lehetőség közül lehetett választani:

1. variáció: Cserépfalu - Hór-völgy - Kis-rét - Odorvár - Szt. Erzsébet forrás - Büdös-kút-tető - Tárkányi orom - Várhegy - Vár-kút - Bükkös völgy - Síkfőkút

2. variáció: Szomolya - Leány-tó - Király-rét - Czakó-tető - Ibolyás-tető - Síkfőkút

Az első variációt választó turisták szálltak le először a buszról. 27-en választottuk a hosszabbik útvonalat. Pár percen belül elértük a Hór-völgy bejáratát, és elindultunk Bükk egyik legszebb sétaútján. Valamikor a középkorban fontos útvonal volt a völgy, nem véletlen, hogy két várromot, vagy inkább várhelyet, lehet felfedezni a völgy feletti ormokon: Odorvárat és Füzérkő várát.

Negyed órán belül elértük a Subalyuk barlangot. A valamikori sikeres ásatások emlékére az út mellett szobrot és eligazító táblát állított fel a Bükki Nemzeti Park Igazgatósága. Igen meredek lépcsősoron kell felmenni a barlanghoz. Látványos a barlang, de elég sok kőtörmelék halmozódott fel benne. Valószínûleg emiatt építettek támfalat a barlang hátsó részén.

Félórai szemlélődés után tovább folytattuk utunkat a völgyben. Jobb oldalt, a patak túloldalán, a Hór-völgyi felhagyott kőbányát tekinthettük meg. Jelenleg geológiai bemutató hely, jól tanulmányozható benne a triászkori zátonyok élővilága.

Továbbmenve egy nagy réthez értünk. A nagy lucfenyők árnyékában egy tájház bújik meg. Szerencsénkre a gondnok itt tartózkodott, egyébként csak előzetes bejelentkezés esetén fogadnak látogatót. Így mi megnézhettük a tájház belsejét, a kiállított bútorokat, cserépedényeket, használati tárgyakat.

Mielőtt Odorvárra felmentünk volna a kék romjelzésen, páran továbbmentünk a völgyben, hátha találunk felmeneti lehetőséget Füzérkő várába. Nem találtunk. A Hór-völgy irányából igen meredek, sziklás a várhegy. Azért nem bántuk meg a 3km-es kerülőt, mivel igen szép a völgy e szakasza. A többiek felmentek Odorvárra, itt vártak be minket. A felmenetel meredek, majd 300m szintet kell legyûrni egyhuzamban a kényelmes völgyi szakasz után. Odovár előtt szépen foglalt forrás mellett haladtunk el. Az elhelyezett tábla szerint nem ajánlatos fogyasztani belőle, de egyeseket ez nem zavart, ittak belőle és bajuk sem esett. Közvetlenül a vár előtt egy emlékmû látható. A fiatalon elhunyt Fodor Attila barlangásznak állították társai. Most is több sátor volt felállítva az esőbeálló környékén, a barlangászok a vár alatti Hajnóczy barlangot kutatják. A többiek már rég napoztak Odorvár csúcsán. Egy húsz percet Mi is leültünk, hogy kigyönyörködhessük magunkat a panorámában. Tökéletes volt az idő, tökéletes a panoráma Odorvárról. Északon a Látókövek sorakoztak, előttünk a Hór-völgy, dél irányába pedig az Alföldre lehetett ellátni. Közvetlenül a csúcs alatt is látható egy kis barlang.

A pihenő után tovább folytattuk utunkat. Az úgynevezett török úton haladtunk, végig erdőben. Az útbaeső vadászháznál bevártuk egymást. A tisztáson egy matuzsálemnek tûnő tölgyfát lehet látni. Egy nagyobb irtásnál megint szép panoráma adódott. A Látókövek most közelebb voltak hozzánk, mint Odorvárról. A Bélkő megcsonkított tetejét is látni lehet, mint a legnyugatibb 'követ'.

A Tárkányi Várhegy előtti turista útvonalak találkozásánál egy kicsit elkevertük magunkat. 10 percnyi bolyongás után visszajöttünk a csomóponthoz. Mivel párunknak a mai napon nem volt szerencséje a felvett bakancsához, úgy döntöttünk, hogy az eredeti tervünkhöz képest rövidítünk az út hátralevő részéből. Persze nem sokat, mindössze 1km-t. Síkfőkútra kisebb csoportokban érkeztünk le, a csónakázó tó környékére. A rövidebb túrát választók is velünk egyidőben szállingóztak a találkozási pontra, nagy meglepetésünkre. Nem sokat szuszogtunk a tó környékén, mivel még egy jó hideg sört sem lehetett kapni. Pedig a hely szép, 1-2 órát is el lehet ücsörögni a tóparton.

Eger érintésével mentünk hazafelé. Az egri repülőtér felett légibemutatót is láthattunk, valószínûleg repülőnap volt éppen. A tervezett 9 órára mindenki hazaért az őszi első túránkról. A következő túránk Mátra bérceire vezet, 2006.09.23-án szombaton.

(A fényképeket Muskovics András és Tóth Zoltán készítette)

(Megjegyzés: Más képekkel, ugyanezzel a szöveggel a Pest Megyei Természetbarát Szövetség honlapján is találkozhattok.)