2008 szeptember 27, Szarvasbőgés - Börzsöny

Mai túránk a Börzsönybe vezetett, ez évben már másodszor kerestük fel az Északi-középhegységünk nyugati tagját. A meteorológia felhős, napos száraz időt jósolt szombatra, de nekünk csak a felhős, száraz idő jutott. Túrázni egyébként azt lehet mondani, kellemes volt az idő, fotókat készíteni már nem annyira. 38-an jöttek el, a megszokotthoz képest kevesebben. Ez valószínûleg a szüretnek köszönhető. Majdnem sötét volt még, amikor elindult autóbuszunk, hatkor Százhalombattáról. Új sofőrt kaptunk, elég nehezen találta meg Százhalombatta központját. Az előzetesen kiírt kis túra útvonalát megváltoztattuk, könnyebb útvonal lett megálmodva nekik.

Útvonal: Nagybörzsöny (210m, , ) - Magyar-völgy () - Bányapuszta () - Pintér-hegyese (656m, ) - Kis-Hideg-hegy (663m, ) - Nagy-Hideg-hegy (865m, ) - Magas-taxi th.() - Taxi-nyiladék () - Királyrét ()

Alternatív útvonal: Királyrét () - Vasfazék-völgy () - Magas-taxi th.() - Taxi-nyiladék () - Királyrét ()

Fél 9-kor már Nagybörzsönyben voltunk, a románkori Szent István templomnál. Kevés falu büszkélkedhet két románkori templommal. Az egyhajós, félköríves Szent István templomot a XII. században készült. A tatárjárás után újra kellett építeni, ezt az állapotot tükrözi a ma is látható épület. A XV. században fallal vették körül a templomdombot. A másik románkori templom a német bányászok által a XIII. században épített Bányász-templom. A XV. és a XVI. században átépítésre került. Az ország legidősebb orgonája található itt, az orgonát a XVII. században készítették. A főhomlokzat csúcsíves bejárata felett 1417-ből származó bányászcímer látható. Mindkét templomot csak kívülről tekintettük meg, a korai időpontra való tekintettel még zárva voltak. További látnivalók is vannak Nagybörzsönyben: a Szent Miklós barokk katolikus templom, az evangélikus templom, Tájház, Vízimalom, Kókai Géza fafaragás kiállítása.

A rövid ismerkedés után, 9 órakor már elhagytuk a falu szélső házait, a kék jelzésen a Magyar-völgyben gyalogoltunk a patak mentén. 24-en választották a hosszabb túrát, 14-en visszabuszoztak Királyrétre, a rövidebb túra megtételére. Hamar beértünk az erdőbe, itt vált el tőlünk a piros jelzés, mely a Salgóvár 715m magas csúcsára vezet fel. A mi utunk kényelmesen emelkedett, jól járt erdészeti út volt. A jelzést néha ugyan közvetlenül a patak mellett vezették, de értelmetlen volt a nehezen járható ösvényt választani, mi inkább a földutat használtuk. Altáró vadászháznál elhaladtunk a Katalin forrás mellett, a foglalt forrás vize elapadt. Az út minősége rosszabb lett, de továbbra is tempósan haladt csapatunk. Banyapusztai vadászháznál tartottuk meg első rövid pihenőnket. Amint ismét elindultunk, egy kerítésen kellett volna átmásznunk, mi helyette a kis völgy másik oldalát választottuk. Nem volt szerencsés választás, mivel ösvényünk egy idő után eltûnt. Küzdelmesen kapaszkodtunk ki a Pintér-bércre, a jelzett úttól 200m-re.

Gyors tanácskozást követően megváltoztattuk az eredeti útvonal tervünket, a piros keresztjelzés helyett a kicsit hosszabb, de általunk még be nem járt kék háromszögjelzést és a kék keresztjelzést választottuk Nagy-Hideg-hegy elérésére. Hatalmas kanyarokat írt le ösvényünk, amint a hegy oldalában kerülgette a kis patak völgyeket. Néhány helyen igen meredek volt a hegyoldal és görgeteges, eléggé oda kellett figyelni a lépéseinkre, nehogy valaki a völgy aljába találja magát egy rossz lépés miatt! Nagyon szép bükkösök találhatók errefelé, némelyik fa már őszi kinézetét mutatta, elkezdett sárgulni a levélzete. Két helyen is kidőlt bükkök akadályozták az előrejutást, a meredek hegyoldal próbára tette a csapatot az akadály leküzdésében. A Fekete-patak keresztezésénél páran "megtagadták" a továbbmenetelt, leültek ebédelni. Tovább oszlott itt a csapat, voltak akik továbbra is a kék háromszögjelzést választották, Oltár-kő érintésével gyalogoltak fel a főgerincre. A nagy-hideg-hegyi turistaházhozl beszéltük meg a találkozást.

Továbbra is a Fekete-patak mentén haladtunk, a völgy vége felé igen meredekké vált az ösvény. Majd négykézlábas menetben értük el a főgerincet, turistautak keresztezésénél. Egy nemrégen Szent Istvánnak felállított fakereszt volt 50m-re a csomóponttól. 1km múltán, egy kis emelkedő árán felértünk a Nagy-Hideg-hegyre. Kellemetlenül huzatos volt a csúcs környéke, a turistaház szélvédett oldalában telepedtünk le. Mint általában, sokan voltak a turistaház környékén. Az is igaz, hogy nem mindenki bakancsos turista közülük, hiszen bérelt busszal is fel lehet jönni a turistaházhoz. Bent a házban már fûtöttek, igen meleg volt a levegő. Inkább kint maradtunk, forralt bort lehetett kapni, jól esett a meleg ital. 20 perc múlva befutott az Oltár-kő különítményünk, ismét együtt kezdtük meg a maradék táv megtételét. A kék keresztjelzésen negyed óra alatt elértük a Magas-taxi turistaházat. Úgy tûnt, bezárták, bár erről nem győződtünk meg, kereszteztük a rétet, majd a piroson megkerültük a Magas-tax 740m magas csúcsát. A hegy megkerülése után rátértünk a Taxi-nyiladékra, ettől kezdve szinte nyílegyenesen délkeleti irányba gyalogoltunk Királyrét felé. Királyrét felett magasodó Vár-hegy már messziről mutatta a túra végpontját.

Rövid túrásaink már vártak ránk, azért annyi időnk még maradt, hogy egy sört megigyunk. Jó két óra alatt hazaértünk, általában a hazafelé út rövidebb, legalábbis úgy tûnik.

A következő túránk Cserhát hegyeibe vezet, időpontja 2008. október 11.

(A csatolt fényképeket Muskovics András készítette)

(Megjegyzés: Más képekkel, ugyanezzel a szöveggel a Pest Megyei Természetbarát Szövetség honlapján is találkozhattok.)