2018 szeptember 15, Bakony piros jelzésén - Bakony

Vége felé tart az idei év nagy túrasorozata, a Közép Dunántúli Piros útvonalának bejárása. Két túra van már csak hátra. Aki mindegyik túrán részt vesz, 296 km-t fog legyalogolni a túra kiírása alapján. A mai napra a Cuha-patak völgyét terveztük be. Hogy hosszabb legyen a túra, és ne maradjon ki az Alsó-Cuha-szurdok, Bakonyszentlászló mellől indultunk a piros, majd a piros keresztjelzésen. A KDP útvonalához a Vinye közeli Kőpince-forrásnál csatlakoztunk. A rövid túrások Gézaháza mellett kezdtek el gyalogolni. A piros négyzetjelzésen csatlakoztak be a KDP útvonalába. Velük Zircen, a végponton találkoztunk ismét. Százhalombattai hatórás indulás után, Érd, Tárnok, Martonvásár következett. Székesfehérvár, Veszprém, Zirc érintésével jutottunk el a túrák kiindulási pontjára. Viszonylag sokan vonták vissza a jelentkezésüket, 11 embernek jött közbe más programja. Odafelé a Várpalotai MOL üzemanyagtöltő állomáson álltunk meg rövid pihenőre, a reggeli kávé elfogyasztására. Gézaházán a hat fő rövidtúrás szállt le először az autóbuszból. A többiek majdnem Bakonyszentlászlóig buszoztak, 915-kor indultak el a hosszútúrások. Ez a két változat volt kihirdetve:

Útvonal: Bakonyszentlászlói műút (210 m, , ) – Cuha-patak völgye () Vinye Sándor major (270 m, ) – Porva-Csesznek vá. (343 m, ) – Kardosrét (372 m, ) – Zirc vá. (382 m, )
Túratáv: 18km
Emelkedő: 300m
Minősítő pontszám: 27+6=33 pont

Alternatív útvonal: Gézaháza (460 m, ) – Cuha-hegy (515 m, ) – Kardosrét (372 m, ) – Zirc vá. (382 m, )
Túratáv: 12km
Emelkedő: 125m
Minősítő pontszám: 18+2,5=21 pont

A Cuha-patakkal párhuzamosan haladt a piros jelzésű erdészeti földút. Ez nem a KDP pirossal jelzett útvonala, ez a turistaút Bakonyszentkirályt és Bakonyszentlászlót köti össze! 20 percnyi gyaloglás után értünk el az Ördög-rétre, itt tértünk át a piros keresztjelzésre. Előtte nem sokkal az Ördög-réti vadászház mellett gyalogoltunk el. Az Ördög-rét kellemes kiépítésű, esőbeálló, asztalok, padok vannak elhelyezve, tűzrakóhelyet is kialakítottak. Ezután letértünk a Cuha-patak mellé. A völgy legszebb szakasza következett. Hatalmas sziklák között, lassan haladt a csapat. Látni lehetett a sziklákon, hogy pár napja itt méteres víz hömpölygött lefelé. Nagy esőzések után itt lehetetlen túrázni! Két kisebb barlang is van ezen a szakaszon, a Remete-barlang és a Zsivány-barlang, de most egyikhez sem másztunk fel. A vadregényes szakasz után, mintha megszelídült volna a patak. 1035-kor értünk ki a Zsidó-rétre. 10 perc alatt kereszteztük a rétet, 1045-kor rövid pihenő következett a Kőpince-forrásnál. Itt csatlakoztunk a KDP útvonalához. Tulajdonképpen két forrás is van közel egymáshoz. A patak túloldalán a Kőpince-barlang tekinthető meg. A barlang a híres bakonyi betyár, Savanyó Jóska tanyája volt. Tágas, 14 m hosszú és 8 m széles a csarnok, mennyezetén kürtő nyílik a felszínre. Nagyon szép Megalodus kagylóbelek láthatók a mészkőbe zárva.

Van, aki elment bélyegezni a Vinye.hu büféhez. Itt van kiakasztva a KDP bélyegzője. A vasút túloldalán az Öregbakony Turistaház, és Erdei Iskola, valamint a Szentlászló Kalandpark található. A patak felé a büfén kívül A Kőpince Vendéglő, a Cuhavölgye Vendégház, és a Hosszú Ház Turistaszálló kereshető fel. Ezek felkeresésére most nem volt időnk, a piros jelzésen elindultunk a patak folyásával szembe. Kb. 4,5 km-es út állt előttünk Porva-Csesznek vasúti megállóig. A kellemes sétaút párszor próbára teszi a turista egyensúlyozó képességét. A vasút viaduktjáig hétszer kell keresztezni a patakot! Köveken, faágakon egyensúlyozva kell átbukdácsolni a gázlókon. Az összeszűkült völgyben elhaladtunk néhány kisebb barlang, sziklaodú mellett, majd később egy pihenőhelynél megálltunk rövid időre. Nagyon sok tájékoztató tábla van kihelyezve az út mentén. Ezek elolvasása után tájékozottabb lesz a turista, megismerheti az itteni növény- és állatvilágot, geológiai ismereteket is szerezhet.

1125-kor értük el a ritka szépségű vasút viaduktját, melyet Gubányi Károly hídnak neveznek. A vasúti pálya építése rendkívüli mérnöki tudást igényelt az építőktől. A munkájukat dicséri, hogy Magyarország egyik legszebb nyomvonalát hozták létre. Gyakran a meredek hegyoldalak szikláinak lerobbantásával, három alagút fúrásával alakították ki a vasútvonalat. Ebben jeleskedett a fiatal Gubányi Károly mérnők, aki néhány évvel később az itt szerzett tapasztalatait a kínai vasútépítkezéseknél hasznosította. Ő irányította a Csendes óceánhoz vezető transzbajkáli vasút Mandzsúriát átszelő, igen nehéz szakaszának munkálatait. A vasút mellett fenn, az építésének millenniumi évére emlékeztető kőobeliszk emelkedik, közelében egy alagút bejárata sötétlik. A kanyargó Cuha-patakot mészkősziklák szorítják össze, a medrében is sok lehullt sziklatömb látható. Hóolvadáskor, nagy esőzések után félelmetesen düböröghet, hömpölyöghet az áradat.

A nemzeti vagyon részének tekintett, műemléki védettség alatt álló vasútvonal szorosan követi a sétautat, melyet még kétszer kereszteztünk Porva-Csesznek vasúti megállójáig. A lassan kitáguló, megszelídülő völgyben elhaladtunk egy hangulatos pihenőhely mellett, hol rengeteg gyerek piknikezett a felnőttekkel Balról csatlakozott a sárga és a piros keresztjelzés. Még egy pihenőhely mellett haladtunk el, majd a patak hídján átkelve 1230-kor megpihentünk Porva-Csesznek vasútállomásán. Itt található az egyik oszlopon a KDP PH 02-es bélyegzője. Természetesen előbb bélyegeztünk, majd helyet foglaltunk a padokon. Kb. 40 percig tartózkodtunk itt. Ebédeltünk, megnéztük a kis vasúttörténeti kiállítást. Nagy volt a mozgás az állomáson. A Vinye felől érkező vonatra elég sokan felszálltak, mindjárt szellősebb lett a peron. Szerencsénkre még a kis büfé is nyitva volt! Már többször jártunk errefelé, erre még nem volt példa. Az is igaz, mi általában hétköznap túrázunk, szombaton többnyire szakosztályi túrák vannak. A Zircig tartó szakaszt nem lehet összevetni az eddigi útvonallal, de a szép idő miatt kellemesen elsétáltunk Zircre.

Egy helyen ezen a szakaszon is kereszteznünk kellett patakot, sőt a vasúti vonalat is. 500 m után fatörzses gázlón visszatértünk a Cuha jobb oldalára. Újabb 500 m után balról becsatlakozott a piros négyzetjelzés. A Fekete-ér Cuha torkolatánál balról a Mária út is áttért a KDP nyomvonalára. Egy hídon átkeltünk a Cuha-patakon, Zirc felé fordultunk. Nem volt már messze, a Nagyboldogasszony templom jellegzetes iker tornyár már régóta látni lehetett. A Művelődési Háznál található az itteni KDP-s pecsét. Itt 1515-kor jártunk. A pecsételés elvégzése után bementünk a központba, a busz itt várakozott ránk. Kb. félórát időztünk el a hazaindulásig. Volt aki cukrászdát keresett, vagy sörözni ment, és van aki bement a templomba, ránézett a Reguly Antal Könyvtárra, Múzeumra. Summázva a mai túrát, nagyon szép időben egy könnyű, de látványos túrát tettünk meg. Legközelebb szeptember 22-én az Olár Péter kerékpáros túrán lehet részt venni, a cél az Etyeki-dombság. Utána 29-én a Hárskút Eplény közötti gyalogtúrával befejezzük az idei KDP-s túrasorozatunkat.




Ugrás az elsőre

(A mellékelt képek József László (JL), Muskovics András (MA) felvételeiből kerültek kiválasztásra)

A túrát teljesítők névsora

Muskovics András
szakosztályvezető


© 2006-2024 természetbarátok.hu