Szlovákia, Nyugati-Tátra - jutalomtúra 2013

2013. július 11. Alacsony-Tátra, Chopok (2178m)

Reggel gyanúsan nézett ki a Liptói-medence. Fülledt, párás volt a levegõ, a szemközt levõ Alacsony-Tátrából semmit se láttunk. Normális idõjárási viszonyok között szépen látható a chata Baranectõl a Dere¹e-Chopok-Ïumbier vonulat a Deményfalvi-völgy felett. A terv mára az alábbi volt, mely sajnos csak terv maradt:

Útvonal: Vrbcké pleso (1100m, ) - sedlo Poµany (1837m, ) - Dere¹e (2004m, ) - Chopok (2024m, ) - Ïumbier (2046m, ) - Pra¹ivá (1667m, ) - sedlo Javorie (1479m, ) - Lúèky (825m, )
Idõ: 9,3 óra
Minõsítõ pontszám: 28+10+5+1=44 pont (magashegyi)

A Deményfalvi-völgy legfelsõ parkolójába mentünk el az autóbuszunkkal. A rövid túrát választók lanovkával felmehettek a fõgerincre, majd választhattak, hogy lanovkával, vagy gyalog jönnek le a hegyrõl. A sárga jelzésen 21-en indultunk neki a nagy túrának. A Vrbcké tavat hamar elértük, itt vadkacsákkal találkoztunk. Következett a lucos szakasz. Turista és hétvégi házak mellett vitt a jelzés, majd a Zadná patak mellett emelkedtünk mind feljebb. Szemerkélni kezdett az esõ, elõ kellett vennünk az esõköpenyeinket. Távolról az ég dörgését hallottuk, az esõ is egyre erõteljesebb lett. Egy faháznál 9-en visszafordultak. Utólag kiderült, nekik volt igazuk. A patak eléggé vadul zúdul alá, az ösvény eléggé sziklás. A sziklákból lépcsõk lettek kialakítva, ezeken lépkedtünk felfelé, továbbra is a kis patak mentén. Elértük a törpefenyõk birodalmát, majd Tri vody környékén elhagytuk a becsatlakozó piros jelzést. Innentõl az ösvény szerpentinezve haladt a sziklákon. Sajnos mind több villámot láttunk, a dörgések is mind közelebbrõl hallatszottak. Vissza kellett fordulnunk. Kitett helyre, ilyen idõben felelõtlenség felmenni. Érdekes, a 2000-es évek elején szintén ezt az útvonalat kellett volna bejárnunk, akkor a Poµany-nyeregig jutottunk el, a zivatar akkor is lezavart bennünket fõgerincrõl.

Az ösvényünk kisebb patakká változott, majd bokáig érõ vízben caplattunk lefelé. A bakancsaink totálra átáztak, de az izzadságtól mi is csurom vizesek lettünk. A korábban visszafordulók találtak egy kis éttermet, ahol kandallóval tüzeltek, lehetett szárítkozni. Telefonon útbaigazítottak bennünket, itt jött össze a csapat nagyobbik része. Azok se jártak jobban, akik felvonóval felmentek a Chopokra. Az orruk hegyéig sem láttak, tetejébe az alsó rész ülõkés, Õk is totálra átáztak. Hosszas telefonálgatás után összegyûjtöttük a társaságot, majd elindultunk hazafelé. Liptószentmiklóson megálltunk egy Billa áruháznál, megvettük a túratársaknak és a vendéglátóinknak a szokásos ajándékokat. Késõbb kiderült, a chata Baranecben maradók se maradtak ki az égi áldásból, ott is szakadt az esõ. Miután átöltöztünk, bakancsainkat próbáltuk kiszárítani, nem sok sikerrel. Összegyûltünk az ebédlõben, majd elbeszélgettük a vacsoráig hátralévõ idõt. Izgatottan nézegettük a holnapi elõrejelzéseket, sajnos nem sok jóval kecsegtettek. A döntés, hogy mit fogunk csinálni a következõ napon, reggelre maradt.

(A fényképeket Szabó Zsolt (SzZs), Kutasi Zsuzsa (KZs), Kovács István (Kovi), Kalauz Imre (KI), József László (JL), Oroszné Virág Mónika (OM), Orosz József (OJ), Sokorai Katalin (SK), dr. Muskovits József (MJ), Tercsi Judit (TJ) és Muskovics András (MA) készítette)