2022 május 21-25, Magas-Bakony turistája - Bakony

2022. május 24. kedd, "Kövek útja"

A negyedik túranap könnyűnek ígérkezett. A reggeli után, 815-kor, a megszokott időpontban elindultunk a túra kiindulási pontjára, Bakonybél központjába. Többségbe kerültek a kistúrások, a 25 fős csapatot itt hagytuk, nekik a környékre volt kiírva az útvonal. A Hubertlakhoz közeli Bakonyi Gyilkos-tavat és a Forrasztókői exótakertet keresték fel a mai napon. Időközben ketten csatlakoztak hozzánk, de a társaság két tagja ma nem jött el a túrázni. Ebből a két variációbó1 lehetett választani a mai napon:

Útvonal: Bakonybél (300 m, ) – Kálvária (Borostyánkő) (290 m, ) – Hegyes-kő (338 m, , , (-)) – Szökrényes-kő (411 m, (-)) - Augusztin-tanya (520 m, ) – Rák-tanya kh. (500 m, , ) – Judit-forrás (380 m, , (-), ) – Kerteskői-szurdok (349 m, , ) – Csúcs-hegy (280 m, ) – Bakonybél (300 m, , (-), )

Minősítő pontszám: 30+9,6+1=41 pont
Ellenőrző pont:
Bakonybél, OKT bélyegző, vagy más
Hegyes-kő, a Hegyes-kő tetején, P□, majd (-)
Fehér-kő, a Fehér-kő tetején, P□, majd (-)
Szökrényes-kő, Szökrényes-kő tetején, P□, majd (-)
Augusztin-tanya, kulcsosház, KDP bélyegző, a tájékoztató tábla oszlopán.
Judit-forrás, a forrást jelző táblás fán.
Kálvária, (Borostyánkő), a kápolna tájékoztató táblájának hátoldalán.
Bakonybél, OKT bélyegző, vagy más

Alternatív útvonal: Odvas-kő Hotel (254 m, ) - Bakonyi Gyilkos-tó (310 m, , ) – Hubertlaki kh. (300 m, , ) – Forrasztókői exótakert (350 m, ) - Odvas-kő Hotel (254 m, ugyanazon az úton vissza!)
Minősítő pontszám: 18+6+1=25 pont

830-kor már a Szent Mauríciusz templomnál voltunk kilencen, a hosszabb távot választók. A sárga jelzésen indultunk el a Szentkút felé. Elhaladtunk a harangjáték mellett, majd a Nepomuki szobrot is magunk mögött hagytuk. 20 perc alatt a Kálváriánál voltunk. Mivel már ismertük a helyet, az MBT kódját is már rögzítettük vasárnap, megállás nélkül tovább gyalogoltunk a köves úton, a "kövek" felé. A három "kőből" már kettőnek a kódját begyűjtöttük vasárnap, csak a Fehér-kő hiányzott még. Emiatt módosítottunk a kiírt útvonalon. A Fehér-kő alá 1000 órakor érkeztünk meg. Szokásos kemény kapaszkodó következett, ezen az áron jutottunk fel a sziklára, természetesen jelzetlen úton, ösvény nélkül. Köves, morzsalékos volt a hegyoldal, a sok avar miatt is nehezen haladtunk. Kárpótolt viszont bennünket a távoli Kőris-hegy látványa. A kódot hamar megtaláltuk, lejegyzeteltük, lefényképeztük, majd visszatértünk a piros négyzetjelzésre. Itt változtattunk az eredeti kiíráson. Mivel már jártunk a Szökrényes-kő szikláján, voltunk a Rák-tanyán, valamint az Augusztin tanyán, visszafordultunk a piros négyzeten. A Fehér-kő árokban, a Hegyes-kő közelében áttértünk egy jelzetlen erdészeti köves útra. Ezen indultunk el az Oltár-kő felé.

Az út tekervényesen haladt, viszont nem voltak emelkedők, valamint szintvesztések. Sokat kanyarogtunk, a Kertes-kő közelébe 1155-kor jutottunk el. Elkezdtünk ereszkedni, lejutottunk a Judit-forráshoz. Egy fán, itt található az MBT Oltár-kő nevű pecsétje. 1220-kor begyűjtöttük a kódot, majd lementünk az Oltár-kőhöz. A forrás egyébként nem működött, az idei száraz év a forrásokat is elapasztotta. Pedig a megelőző éjjel esett egy kis eső, de ennek mára már nyoma sem maradt! Az Oltár-kőről a zöld jelzésen lementünk a Gerence-patakhoz. Elindultunk a patak folyásirányát követve. A patak völgye mély, ebben az időszakban nincsen jó rálátás a kövekre, pedig fantasztikusak a szikla letörések a völgy mindkét oldalán! A szurdokban most éppen csak csordogált a patak, de még így is igazi látványos a Kerteskői-szurdok! A Gerence-patak által létrehozott völgy legizgalmasabb szakasza mindössze háromszáz méter hosszú, ám valóságos csodavilág vár az erre járó turistákra. A 10-50 méter széles völgyet oldalról meredek, 30-40 méteres sziklák határolják, haladni csak a vízmosás mészkő kövein bukdácsolva lehetséges. Nem árt vízálló bakancsban jönni, főleg nagyobb esőzések után, és a téli hóolvadáskor. Nyáron általában csak szelíden csordogál a Gerence, így a néhány centiméteres víz nem jelent komoly akadályt. A sziklafalak szegélyezte völgyet a helyiek csak úgy emlegetik, Gugyor. Ez nem gúny vagy tréfálkozás a részükről, egyszerűen csak ezt a tájszót használják a hasonló völgyekre. A körülbelül fél óra alatt végigjárható völgy szikláit moha borítja, a fák alja pedig sűrűn zöldell a páfrányok és apró cserjék tömegétől. Rengeteg medvehagyma tenyészik errefelé. Sok a kidőlt fa, ettől még nehezebb a haladás a patak mellett.

A patak partján, egy kidőlt fára letelepedtünk, hogy elfogyasszuk az ebédünket. A Kertes-kői szurdokban mindössze két emberrel találkoztunk. Az ebéd után tovább mentünk, hamar kiértünk a szurdokból. A Rómer Flóris emlékúton, a zöldön felkapaszkodtunk a hegygerincre. Elindultunk Bakonybél felé. Az út erdőben, lombok alatt haladt. A Mária út keresztezése után viszont nyílt terepen kellett már gyalogolni. Szerencsénkre már nem voltunk messze a településtől. 1500 órára mindenki megérkezett a központba. A korán leérkezők megunták a várakozást, a pápai Volán busszal hazamentek a szálláshelyünkre. A mi buszunkon csak ketten voltunk, no meg a sofőr! Mivel hamar letudtuk a mai túrát, egy kis pihenő után ketten elindultunk felfelé a KDP nyomvonalán, hogy megtaláljuk a Cser-börci halomsírok MBT kódját. 1 km-t sem kellett gyalogolnunk, 1615-kor már ott is voltunk, lefényképeztük az A/4-es kódot, majd visszafordultunk. A következő napi túrát ezért rugalmasabban áttervezhettük. Elvileg halomsírok felkeresése lesz a cél, de ezeket, az eddigi túrák során útba ejtettük: szombaton voltunk a Százhalom halomsíroknál, hétfőn a Móricházi halomsíroknál, ma pedig a Cser-börci halomsírokat látogattuk meg. Ezen a napon is kellemes időben került sor a túrára. A vacsora, a szokásoknak megfelelően zajlott le. A vacsora közben megbeszéltük az ötödik nap útvonalát, a rövid túra kivételével alaposan átalakult a kiírás szerinti útvonal.