2002 Hochschwab, Fishbacher Alpok, Raxalpe, Wechsel jutalomtúra

2002. augusztus 18. Kőszegi hegység ausztriai oldala

Útvonal: Léka (Lockenhaus, 400m) - Írottkő (884m) - Felsőszénégető (Oberkohlstatten, 600m)

A bemelegítő túránk a Kőszegi hegység ausztriai oldalára vezetett. A túra nem volt különösebben nehéz, igazából az első nappal a határátkelést is tesztelni akartuk. Léka (Lockenhaus) központja, a kastély mellől indult a mai túránk. A nevezetes Lékai várat most nem kerestük fel, jó pár évvel ezelőtt már jártunk benne. A vár nagyon fontos szerepet játszott Magyarország határvédelmében az évszázadok során, nagyon sokszor cserélt gazdát az eredetileg királyi vár. Birtokosa volt a Németújvári, a Kanizsai, a Nádasdy, az Eszterházy család. Jelenleg is az Eszterházy család tulajdonában van.

A 07 jelzésû túrista útvonalon, déli irányban hagytuk el a kisvárost aszfaltúton. Egy szerpentin csúcsában jelzésünk elvált az 56-os jelzésû útról, erdőben folytatódott az ösvény. Patakvölgyben folyamatosan mind feljebb jutottunk, jobbára bükkfák alatt. A patak keresztezése után nem sokkal ismét találkoztunk az aszfaltúttal. Áthaladva az úton, továbbra is jobbára déli irányban folytattuk a gyaloglást. A táj nem különbözik a magyar oldaltól, a bükkösökön kívûl lucfenyők uralják a hegységet.A mûút keresztezése után háromnegyed órával összetalálkoztunk a piros jelzéssel, mely az Írottkőre vezet. Természetesen a csúcsot nem hagytuk ki, erről az oldalról még sohasem közelítettük meg. A 884m magas csúcsra az átkosban nem sokan juthattak fel, hiszen maga a kilátó is pont az osztrák-magyar határon van. Megálltunk egy hatalmas sziklánál, ezt hívják Írottkőnek, a csúcs róla kapta az elnevezését. A kilátó mellett osztrák határőrökkel találkoztunk. A magyarok vagy 40 éven keresztül keményen vigyázták a szocializmus nyugati határát, most már az osztrákokat izgatják jobban a tiltott határátlépők. Szép napos időnk volt, felmentünk a kilátóba, visszatekinteni a magyar területre. Egyébként az épület közepén is elhelyezték az 1922-es trianoni határ egyik határjelét. Leheveredtünk a magyar oldalra, elfogyasztottuk a tízórainkat.

A pihenő után visszasétáltunk a jelzések találkozásáig, de most a piros jelzésen folytattuk a túrát nyugati irányba. Tannenwald nevû erdőrészen haladtunk keresztül. Itt gyakorlatilag csak lucfenyőket lehetett látni. Nemsokára ismét találkoztunk az 56-os úttal. Kis kápolna, a Waldhof fogadó, és parkoló található itt. Pár percre megálltunk nézelődni, majd tovább haladtunk a lucosban. 2,5km után áthaladtunk a Gr. Hirschenstein csúcson, melyre adótoronyot telepítettek. Újabb 1,5km után a kisebbik Kl. Hirschenstein következett. Még mindig 800m felett jártunk. Innentől kezdve lefelé vezetett az út. 250m szintet kellett leadnunk Felsőszénégetőig, de nem voltak meredek szakaszok. A falu felső részén lévő rétre érkeztünk ki az erdőből. Leheveredtünk, mivel a buszunknak se híre, se hamva sem volt. Kellett egy félóra míg előkerült.

Hazafelé a határon semmi problémánk nem volt, gyorsan ment a határátlépés. Elég korán visszaértünk Szombathelyre, a szálláshelyünkre. Vacsora előtt és után is folytatni lehetett a város tegnap megkezdett felfedezését.

(A fényképet Muskovics András készítette)