2018 szeptember 3-6, Közép-Dunántúli Piros útvonalán - Bakonybél környéke

2018. szeptember 3, Vinye-Bakonybél

A 2018-as év túráinak zömét a Közép-Dunántúli Piros útvonal szakaszai adták. A 296 km hosszúságú útvonal nagyobbik részét már megtettük. A mostani négynapos túra Bakonybél környékére vezetett, csillagtúrákkal bejártuk a Bakony nagy részét. 28-an jöttünk össze, plusz a sofőrünk. Mindössze hárman gondolták meg magukat a jelentkezők közül. A szállást már jóval korábban lefoglaltuk. Az Odvaskő Panzióra esett a választásunk, félpanziós ellátást rendeltünk. Az időjárási előrejelzések nem a legtökéletesebb túrázást prognosztizálták, hétfőre kisebb, keddre komolyabb esőzés várt a társaságra. Ez senkit sem ijesztett el a túrától. Hétfőn reggel 600 órakor Százhalombattáról indultunk el. Érd, Tárnok, Martonvásár után teljes lett a csapatunk. Úgy pakoltunk, hogy túrával fogjuk kezdeni a napot, a szállásunkat a túra befejeztével foglaljuk el. Nagyon nem siettünk, megálltunk kávézni Várpalotán. Zircen, Bakonyszentlászlón keresztül értük el a hosszútúra kiindulási pontját, 900 órakor már a KDP-s pecsételőhelyen voltunk a Vinyei Büfénél. Természetesen rövidebb túra is volt. Ezen túrák közül lehetett választani a mai napon:

Útvonal: Vinye (268 m, ) – Bejáró-barlang (375 m, , ) – Kék-hegy (655 m, ) – Kőris-hegy (709 m, ) – Odvaskő Panzió (260 m, )
Minősítő pontszám: 30+11,6+1=43 pont

Alternatív útvonal: Odvaskő Panzió (260 m, ) – Boroszlán tanösvény (, , ) – Kőris-hegy (709 m, ) – Odvaskő barlang (344 m, , , ) – Odvaskő Panzió (260 m, )
Minősítő pontszám: 18+9+1=28 pont

A rövidtúrásaink az Odvaskő Panzió környékén gyalogoltak a mai napon. A Boroszlán tanösvényen ismerkedhettek meg a környék növényeivel, állataival, geológiai viszonyaival. A Vinyei Büfé még zárva volt, csak egy fekete puli és két macska felügyelt a környékre. A bélyegzés után visszamentünk az autóbuszunkhoz. Megnéztük a 450-500 éves Öreg Tölgyet, melyet Bakonyszentlászló Község Önkormányzata, mint a közösség természeti kincsét, helyi védettség alá vonta 2014-ben. Aszfalt úton kellett volna Fenyőfő felé elindulnunk, helyette 2 km-t elbuszoztunk addig a pontig, amikor is a piros jelzés balra elhagyja az utat. 930-kor szálltunk le a buszról. Az út kényelmesen emelkedett felfelé, de később már meredekebbé vált a Hálóvető-árokban. 1045 körül kijutottunk egy nagy parlagföld szélére, a Csárda-tető környékén. Innen a Kék-hegy jellegzetes csúcsa látszódott. Nem sokkal később a Noszlopy-kunyhó romjainál voltunk. Változni kezdett az idő, mind sötétebb lett az erdőben. 1140-kor az eső is eleredt, elkaptunk egy alapos záport. Az esőköpenyek is előkerültek. Szerencsénkre nem tartott soká, mire felértünk a Kőris-hegyre, elállt. Egyébként kísérteties volt a felhőben gyalogolni!

1230-kor értünk fel a 705 m magas csúcsra. Itt található a Vajda Péter kilátó, valamint a messziről látható LRI radarállomás. Esőköpenyeinket elraktuk, pihentünk egy keveset. Sajnos a kilátóból most nem sokat láttunk, mindenhonnan a pára szállt felfelé. Egy pillanatra azért Kab-hegy tornyait is megpillanthattuk a távolban. A Kőris-hegy, a Bakony legmagasabb hegye, 709 méter a magassága. Bakonybéltől 5 km-re északkeletre, a Magas-bakonyi Tájvédelmi Körzet területéhez tartozik. Az Országos Kéktúra útvonala érinti a csúcsát. Veszprém megyének és a Közép-Dunántúlnak is a legmagasabb pontja. A hegy csúcsán található a háromszintes, faszerkezetes Vajda Péter kilátó, melyet 1920-ban építettek. A kilátót 1962-ben újjáépítették, majd 2002-ben megerősítették. A tetőn 1976-ban polgári repülésirányító radarállomás épült. 1300-kor elindultunk lefelé a csúcsról.

500 métert az aszfaltos úton gyalogoltunk lefelé, majd a jelzésünk jobbra letért az útról. Ezt az utat Rébükki útnak nevezik. Kb. 1 km után balról becsatlakozott a Boroszlán Tanösvény piros T jelzésű ösvénye. Az Odvaskő Panzióig együtt halad a két jelzés. Ettől kezdve sok tájékoztató táblát olvashattunk el, melyek a Magas-Bakony élővilágát ismertetik az itt járó turistával. 1500 órakor, kis kitérő megtétele után elértük az Odvaskő-barlangot. A barlangot a mészkő repedéseibe, hasadékaiba bejutó felszíni víz oldó hatása hozta létre. Nem nagy a barlang, járatainak hossza mindössze 20 méter. Magyarországon minden barlang védelem alatt áll, az Odvaskő-barlang fokozottan védett! A barlangban 10 védett denevérfaj fordul elő! A barlang felszerelés nélkül is járható, nem veszélyes a bemenetel. Tíz perc nézelődés után visszamentünk a piros jelzésünkre. Sok babérlevelű boroszlán van a fák árnyékában. Kb. 50 percre volt szükségünk, hogy leérjünk az Odvaskő Panzióhoz. A hátralévő szakaszon főleg növényeket, virágokat ábrázoltak a tablók.

A rövidtúrásaink a Panzió teraszán vártak ránk. Ők már elfoglalták a szálláshelyüket, előzőleg már kiosztásra kerültek a kétszemélyes szobák. Megbeszéltük a reggelik és a vacsorák időpontját, a holnap reggeli busz indulást. Másnap az Öreghálás, Bakonybél közötti utat fogjuk bejárni.