2016 március 14-17, Rockenbauer Pál DDKT, Őriszentpéter - Kislengyel

2016. március 17. csütürtök

Szerencsénkre a marosvásárhelyiek nem estek túlzásba, így jól aludhattunk. Szokás szerint ébresztés nélkül keltünk fel. Összepakoltuk a holmijainkat, megreggeliztünk. Úgy tűnt, ma tényleg napsütéses időben lesz részünk. Mai napon korábban indultunk útnak, a biztonság kedvéért. A Kislengyelből induló autóbuszt mindenképpen el kellett érnünk, különben teljesen bizonytalan a hazaérkezésünk időpontja. Ezekben a távoli helyekben a közlekedés, a csatlakozások okozzák a legtöbb problémát. Hét órakor összeszedtük magunkat, elindultunk a negyedik napi, befejező túránkra. Mai napon ez volt a betervezett útvonal:

Útvonal: Nagyfernekág (265m, ) - Nagyhegy (258m, ) - Kerekdomb (260m, - Kecske-part (258m, ) - Kustánszeg (205m, ) - Kislengyel (190m, )
Minősítő pontszám: 27+7,2+2=36 pont

Lefényképeztük a szálláshelyünket, a Vendégház melletti átjátszó állomásokat, majd a falu egyetlen utcáján délkeleti irányban elkezdtünk gyalogolni. Egy autó hozta a friss péksüteményeket, a lányaink elcsábultak a lehetőségtől. A falu szélén fa harangláb található, 10 perc alatt ideértünk. A vendéglátóink figyelmeztettek a Zalalövőt elkerülő út építésére, de saját kárunkon tapasztaltuk meg az épülő út keresztezését. Persze Zalalövőnek már régen szüksége lett volna erre az útra, hihetetlenül nagy a forgalom Szlovénia felé! Aszfaltozzák már az utat, rövidesen át fogják adni a forgalomnak. Az elkerülő út keresztezése után egy völgyben gyalogoltunk felfelé. 750-kor a Nagyhegyet elérve meglepődtünk, hogy laknak errefelé, pedig még a terepjáró autóknak is becsületére válik ezen utakon való közlekedés! Továbbra is jobbára déli irányban haladtunk, lombos, illetve erdei fenyvesben. Utólag sajnálhattuk, hogy nem a kék keresztjelzésre tértünk át, hiszen ekkor láthattuk volna a völgyben az egyik legnagyobb tavaszi tőzikés élőhelyet. Majd talán legközelebb!

Negyed óra elteltével jó minőségű erdészeti útra tértünk át. Jó darabig ezen gyalogoltunk, megtettünk egy félkört a Kerek-dombig. Ekkor már északkeletnek tartottunk. A Kecske-partnál délkeletnek fordultunk, lementünk egy patak völgybe. Sokan nem használják ezt az ösvényt, kidőlt fák, valamint a pocsolyák nehezítették az előrehaladást. A völgyből ismét felfelé vitt a jelzésünk, 20 perc után, egy nagy legelő szélén pihenőt tartottunk. Kellemes volt az idő, mind jobban sütött a nap. A legelőtől délkelet felé folytattuk az utunkat, elhaladtunk a Dukaji tanya romjai mellett, majd nemsokára déli irányba fordultunk, egy csemetekert mellett gyalogoltunk Kustánszeg felé. 1130-kor értük el a faluszélét. Tulajdonképpen megérkeztünk Göcsejbe. Elhagytuk a DDKT útvonalát, 10 perc alatt felértünk a dombra épült református templomhoz. A templom mellé nagyon szép fa szoborcsoportot helyeztek el. Szép kilátás van a Kustánszegi tóra. Tovább haladva visszamentünk a kék jelzésre megkeresni a DDKT bélyegzőjét. A kocsma ugyan zárva volt, de a bélyegzőt kihelyezték a külső falára. A bélyegzéssel együtt rövid pihenőt is tartottunk, a végcélunk csak kb. 3 km-re volt tőlünk!

Időközben pár perccel az indulásunk előtt elment egy autóbusz Zalaegerszeg felé, de mi tartottuk magunkat a kiírt túratervünkhöz. A kocsmai pihenő illetve a bélyegzés után balra fordultunk, hamar elhagytuk Kustánszeget. Meredek földúton mentünk lefelé a Kislengyeli patak völgye felé. A völgyben, jobb kézre az erdőben sok száratlan kankalin és berki szellőrózsa volt. Kislengyel előtt egy MOL olajkút található, még működik az olajszivattyú. A falu szélén található Kislengyel turistaháza, szépen felújították, valamikor malom volt az épület. 1310-re érkeztünk meg ide. Kicsit humorizáltunk, hogy stoppal, vagy a környéken lakó MOL-os ismerősökkel elvitetjük magunkat Zalaegerszegre, de végül is a turistaháznál levő asztalhoz telepedtünk le. Volt még házi sonkánk, kenyerünk, sörünk, pálinkánk. Azt hiszem, ennél több nem hiányzik a négynapos túra befejezéseképpen. A Kislengyel előtt szedett fűzfavesszőkből egy húsvéti korbács fonására is volt elég idő. Végül is az idő hamar elszaladt, kimentünk a buszmegállóba. A busz pontosan megérkezett, 1502-kor elindultunk Zalaegerszegre.

Az eredeti menetrendünkhöz képest úgy döntött a társaság, hogy megpróbáljuk elérni a 1604-kor induló gyorsvonatot. A buszpályaudvarra 1540-kor érkeztünk meg, a vonat 1604-kor indult. Egy jó kilométert kellett erőltetett menetben megtennünk, továbbá meg kellett vennünk a gyorsvonati pótjegyet is. Sikerült, sőt Pisti még beszerzett pár doboz sört is! Székesfehérvárra 1843-kor érkeztünk meg, a zónázó vonatunk Tárnokra hét perc múlva indult. Minden összejött a mai napon! A tárnoki vasútállomásra 1925-kor érkeztünk meg. Egyikünk sem gondolta, hogy ilyen korán hazaérünk. Nem csak a negyedik napunk jött be, hiszen a korai időponthoz képest teljesíteni tudtuk a betervezett kilométereket, eljutottunk Kislengyelig. Most már a következő 4-5 napi szakaszon kell gondolkodnunk. Várhatóan május elején folytatjuk a DDKT útvonalának bejárását. A legtöbb gondot a szálláshelyek jelentik, hiszen nincsenek egyenletes távolságra egymástól a lehetséges, szóba jöhető vendégházak, panziók.

Remélhetőleg ezen leírás segíteni fogja azokat a turistákat, akik szintén megpróbálják bejárni majd a Rockenbauer Pál Dél-Dunántúli Kék Túra útvonalát. A korai időponthoz képest kellemes négy napot töltöttünk el az Őrségben, illetve a Göcsejben. Nagyon nem zavart a keddi szitálás és a sáros utak. A kora tavaszi virágokat ilyen tömegben még nem láttuk ezelőtt. A célunk továbbra is idén befejezni a Rockenbauer Pál Dél-Dunántúli Kék Túrát. Összesítve a négy napi eredményeket, ez volt a teljesítményünk:

Σ Túratáv: 83km
Σ Emelkedő: 1360m
Σ Minősítő pontszám: 160 pont

(A mellékelt képek Ferenczy Albertné (FA), Muskovics András (MA) felvételeiből kerültek kiválasztásra)