2023 május 20-25, Emléktúra az Országos Kék Túra útvonalán, Zempléni-hegység

2023 május 21. vasárnap, Zempléni-hegység, Füzér-Vágáshuta

Többnyire mindenki már jó korán felkelt, hiszen mostanában hosszúak a nappalok, korán virrad. A társaság nagy része reggeli előtt elment sétálni a vár környékére. A reggelit ma 730-kor kaptuk meg. Szalonnás, tojásos rántotta, tea, kenyér volt a menü. A reggeli után visszatértünk a szálláshelyünkre, majd 815 körül beszálltunk az autóbuszunkba, elindultunk Füzérre, a mai hosszútúra kiindulási pontjára. A kb. 40 km-es út megtételéhez valamivel több mint egy órára volt szükségünk. Szép idő mutatkozott, nagyon úgy nézett ki, hogy szerencsés időszakot fogtunk ki! Tervünk az volt, hogy Füzérről folytatjuk tovább az OKT útvonalán túrasorozatunkat. Természetesen gondoltunk azon társainkra is, akik kevesebbet szerettek volna gyalogolni, így ismételten - az eredetileg kiírt két túrához képest - 3 változat jött létre többek kérésére. Nyolcan Pálháza mellől elgyalogoltak Nagybózsvára, majd a pecsét begyűjtése után a kék jelzést követték Vágáshutáig. A rövid túrán 9-en vettek részt. A vasárnapi napon ezeken a túrákon lehetett résztvenni:

Útvonal: Füzér (370 m, ) – Füzérkomlós (225 m, ) – Nagybózsva (180 m, ) – Kishuta (195 m, ) – Nagyhuta (275 m, ) – Vágáshuta (210 m, )
Minősítő pontszám: 31,5+5,2+3=40 pont
Pecsételés:
  • Nagybózsva, Dózsa Gy. u. 21. Faluház előtti villanyoszlopon, vagy az Esze Tamás u. 30. Kőbérc Panzió
  • Nagyhuta, Petőfi S. u. 10. Polg. Hiv. előtti vaskerítésen
  • Vágáshuta, Fő u. 20. Vendégházzal szemben, a telefonfülke mellett
Alternatív útvonal: Pálháza (170 m, (-)) – Nagybózsva (180 m, ) – Kishuta vm. (195 m, ) – Nagyhuta (275 m, ) – Vágáshuta (210 m, )
Minősítő pontszám: 22,5+6+3=32 pont

Alternatív útvonal: Kishuta vm. (195 m, ) – Nagyhuta (275 m, ) – Vágáshuta (210 m, )
Minősítő pontszám: 13,5+4+3=21 pont

920-kor megérkeztünk Füzér központjába. A Szent István rk. templomnál szálltak le a hosszú túrát választók. Aki előző nap nem pecsételt, most pótolhatta. Az Italbolt előtti tájékoztató táblán, valamint a templom mögötti Koronaőr Vendégház kerítésén találhatók az itteni pecsétek. Faragott kő emlékek is láthatóak itt, köztük van Kristóf János füzéri bíró és társainak emlékműve. A Trianoni döntés idején szervezkedtek az igazságtalan elcsatolás ellen, ezért megbotozták Őket. A bíró 1 évvel később belehalt a sérüléseibe, de a tevékenységük hozzájárult ahhoz, hogy Füzér magyar maradt! A Dózsa György utcán hagytuk magunk mögött az utolsó Füzéri portátá. Egy darabig az Alsó-patakot követtük, majd eltávolodva tőle, egy nagy réten keresztül gyalogoltunk Füzérkomlós felé. Néha visszapillantottunk Füzérre. Ilyen panoráma kevés van az országban! Fenséges a vulkáni szirtre épített vár látványa, régebben is az volt még romos állapotában is, de jelenleg, hogy nagy részét visszaépítették, egyszerűen káprázatos! A kicsiny vár uralja a kis medencét, mögötte a hátteret a Milic vonulat adja. Jó pár fénykép készült a várról és a tágabb környezetéről. Kellemes volt a virágos mező átszelése. Füzérkomlós szélső házait 1020-kor érte el az utolsó emberünk. A csapat nagyon széthúzódott, mindenki a saját tempójában haladt. Az OKT útvonala éppen csak érinti a települést. A falu nevét az itt tenyésző jellegzetes vadkomlóról kapta. A régi andezit bánya alatt pihentünk le, rövid ebédelésre. A bányát régen bezárták, a bányaudvarban építették meg a tetszetős Fehér Szikla Turisztikai Központot és Vadászházat. Füzérkomlós valaha egy Nyíregyházától Zemplénig terjedő kisvasúti hálózat legészakabbi végpontja volt. 1980 óta nem jár erre vonat, a síneket felszedték, de az egykori állomáson egy dízelmozdony őrzi egy sikertörténet emlékét. Az egykori állomásra, a kiállított Mk 45 2009 számú mozdonyon, illetve a mellette nyomokban felfedezhető rakodón kívül semmi sem emlékeztet.

A 20 percnyi ebéd szünet után tovább ment a kis csapatunk. Pár méter után egy bekerített füves területen egy európai bölény táplálkozott. Nem volt valami barátságos, a fényképezésére arrogánsan reagált, megpróbálta felöklelni az embert. A Bózsva-patakot követtük, a valamikori vasúti pálya nyomvonalán. Néhol még a régi hidak romjai is láthatóak. 2,5 km után kereszteztük a Nyíri-Kisbózsva közötti műutat, de továbbra is a volt vasúti pálya nyomvonalán haladt az OKT kék jelzése. Szerencsénk volt ezzel a szakasszal, igen meleg volt, de gyakorlatilag végig a fák árnyékában gyalogoltunk! Kisbózsva házait nem érinti az OKT, de a temetőjénél van vízvételezési lehetőség. Tíz percre megálltunk itt. A pihenőnk után aszfaltút következett. 1 km megtétele után ezen jutottunk el Nagybózsvára. A két kis települést összevonták, jelenleg Bózsvának nevezik. Esze Tamás úton fordultunk be a központ felé. Elhaladtunk a róm. kat. templom, majd az Etelka-tó mellett. Aztán a világháborús emlékmű és a ref. templom következett. Az itteni Reál Coop bolt, illetve az italbolt is zárva volt, emiatt felsétáltunk a Kőbérc Panzióhoz, ahol fagylaltot és italt is lehetett kapni. Az egyik bózsvai OKT-s bélyegző is a panzióban van, a pecsételést is elvégeztük. A pihenő után visszamentünk a kék jelzéshez, folytattuk az utunkat Kishuta felé. Utunk jobbról kerülte meg a Bózsvai-sziklát. A sziklabércről az a legenda járja, hogy IV. Béla mikor megpihent a tatárjárás idején, lovának patkói nyomot hagytak a sziklán, ami még ma is látszik.

A települést elhagyva kőbe vájt pincéket lehet látni, ezek között sok használaton kívül van. Erdei szakasz következett, kb. 2,5 km-tert kellett gyalogolni Kishutáig. Egy mély árok mellett kapaszkodtunk felfelé, majd leereszkedtünk a Szuha-völgybe. Ebben a völgyben jutottunk le Kishuta vasúti megállójához. Itt ágazik el a Pálházáról jövő út Kőkapu, illetve Nagyhuta felé. A vendéglátóipari egység nyitva volt, hosszabb pihenőt tartottunk. Következett a nem szeretem útszakasz. Kb. 3,5 km-tert kellett megtennünk az aszfaltúton, hogy eljussuk Nagyhutára. A kanyargó Kossuth Lajos utcán jobbra a település kis temploma, balra a Polgármesteri Hivatala látható. A falu felső végén levő Vegyesbolt zárva volt. Az erdőben is erősen kanyargott a műút. Nagyhután az OKT bélyegzője egy kerítésen, közel az autóbuszfordulónál van kihelyezve. Elvégeztük a bélyegzést, majd leültünk a busz váróba. Ketten nagyon lemaradtunk a csapattól, már 1645 volt. A Vágáshutai cél még 5,5 km-re volt tőlünk. Hogy ne veszélyeztessük a társaság vacsoráját, úgy döntöttünk, nem gyalogolunk tovább, ide hívjuk a buszt. A csapatunk többi tagja időközben megérkezett Vágáshutára, a pecsételésen is túlvoltak. A rövid és közép túrát választók is megérkeztek már a célba. Szerencséjükre találtak egy helyet, ahol kaptak italt és leülhettek.

Buszunk a megbeszéltek szerint eljött Nagyhutára. Mindenki megvolt, indulhattunk Sárospatakra. 1900 órakor volt a vacsora. Tejfölös csülkös bablevest és káposztáskockát szolgáltak fel. A vacsorázás után maradt időnk sétálni egyet a városban. Úgy tűnik, Sárospatakot részletekben fogjuk megismerni, hacsak valaki nem hagy ki egy túranapot, és azon a napon bejárhatja, megismerheti a város nevezetességeit, látnivalóit. A második napunk is szépen telt el, az idő kiváló, kissé talán még melegebb is az évszakhoz képest. Másnap reggel terv szerint fogjuk folytatni az Országos Kék Túra útvonalának bejárását. Vágáshutától gyalogolunk tovább, a célunk Makkoshotyka lesz. Ez keményebb szakasznak tűnik a maihoz képest, hiszen több mint 700 m szint leküzdése vár majd a hosszú túrát választók számára. Egy jó pihenés után ez nem fog gondot okozni a túratársainknak!