2023 május 20-25, Emléktúra az Országos Kék Túra útvonalán, Zempléni-hegység

2023 május 22. hétfő, Zempléni-hegység, Vágáshuta-Makkoshotyka

A reggelire 800 órakor került sor. Ez volt a menü: virsli mustárral, kenyérrel, na meg a szokásos tea. Fél óra alatt végeztünk a reggelizéssel, majd visszasétáltunk a szálláshelyünkre. A szendvicsek elkészítéséhez szükséges kenyérrel nem volt gondunk, mivel sokunknak volt még az otthoniból, de egyébként is két bolt nyitva volt már hat óra óta, ahol friss pékárut lehetett vásárolni. 900 órakor mindenki fenn volt a buszon, senki sem maradt Sárospatakon, indultunk Vágáshutára. Az eredeti tervünkhöz képest ismét változtak az útvonalak. A hosszútúrának kialakult egy rövidebb változata, mely a Nagy-nyugodót Rudabányácska felől közelítette meg. A rövid túra célja megmaradt, mely a Megyer-hegyi Tengerszem volt, de más útvonal lett kitalálva a kiíráshoz képest. Végül is ebből a tervekből lehetett választani a mai napon:

Útvonal: Vágáshuta (210 m, ) – Vöröskő Vendégház (140 m, ) – Vörös-nyereg (366 m, ) – Nagy-nyugodó (364 m, ) – Bányi-nyereg (203 m, ) – Cirkáló-tanya (198 m, ) – Makkoshotyka (144 m, )
Minősítő pontszám: 33+14,2+3=50
Pecsételés:
  • Nagy-nyugodó, OKK információs tábla, oszlopán
  • Cirkáló-tanya, erdészház istállójának a sarkán
  • Makkoshotyka, Meczner-kastély hátsó kapujánál, Petőfi Sándor u., OKK információs táblán, vagy Rákóczi u. 23. Reál Pont Vegyesbolt pénztára
Alternatív útvonal: Vöröskő Vendégház (140 m, ) – Vörös-nyereg (366 m, ) – Nagy-nyugodó (364 m, ) – Bányi-nyereg (203 m, ) – Cirkáló-tanya (198 m, ) – Makkoshotyka (144 m, )
Minősítő pontszám: 24+10+3=37 pont

Alternatív útvonal: Károlyfalva (118 m, ) – Megyer-hegy, Tengerszem (280 m, ) - Sárospatak (120 m, )
Minősítő pontszám: 12+5+3=20 pont

1000 órára érkeztünk meg Vágáshutára. Aki tegnap nem pecsételt a füzetébe, most bepótolhatta. A 9 fő, aki a hosszútúrát választotta, azonnal elindult felfelé a kék jelzésen a Hosszú-patak mély szurdokvölgyében. Néhány helyen kidőlt fákon kellett átmásznia a csapatnak. Mintegy 2,5 km megtétele után, 1050-kor érkeztek fel a Cserép-tó nyergébe, mely 385 m tszf. magasságban van. Asztalok, padok, tájékoztató tábla került elhelyezésre a kis tisztáson. Egy kopjafa is látható, Bajtel Péter erdész emlékére állították. Ezután többnyire erdészeti úton haladt az OKT jelzése a Vöröskő Vendégházig. A rövidített változatot választók Rudabányácska felől közelítették meg a Vendégházat. 1100 órakor indult el a hat fős csapat. A Nagy-nyugodóra még egy 9 fős csapat is elindult, Őket Sátoraljaújhely vasúti állomásán tettük le még a Vágáshutára való buszozásunk során. Ők itt kezdték meg a gyaloglásukat. A Vöröskő-nyeregig kb. 250 m szintet kellett legyőzni. A műúttól rögtön meredeken indult el a kék jelzés. Kissé vízmosásos volt a korábbi napok esőzése miatt. A Körtefa-nyeregben 1130-kor voltunk. A Vágáshutából induló társaink 1,5 óra után jártak errefelé. Rövid pihenő után tovább mentünk a hullámos úton. Egy írtásos résznél szép panoráma van kelet felé, a már Szlovákiához tartozó falvakra. Következő pihenőnket a Vörös-nyeregben tartottuk 1200 óra körül. Ez is rövid volt, indultunk tovább a Nagy-nyugodó felé egy jobb 90°-os kanyarral. A kanyar után rögtön bal kézre egy ház látszik, mintha laknák is a fák között megbújó épületet. Az OKT pecsétje a Nagy -nyugodóban található. 1 km megtétele után ott is voltunk.

Az ebéd szünetünket itt tartottuk meg. Természetesen a füzetjeinkbe bepecsételtük az itteni bélyegzőt. Majd 2 km-es lejtmenet következett. Ez sokkal kényelmesebb volt, mint a feljövetel, folyamatosan veszítettünk a szintünkből. 1320-ra leértünk a Bányi-nyeregbe, ismét a Rudabányácska-Károlyfalva közötti műúton voltunk. Cirkálótanyáig, a következő pecsételési helyig majd 7 km volt még hátra. A műútról hamar letértünk jobbra, elkezdtünk felfelé gyalogolni. Néhol közel jártunk a szőlőkhöz, gyümölcsösökhöz. Több mély árkot keresztezett az utunk. Elhaladtunk egy elhagyatott romos épület mellett, majd 1440-kor megérkeztünk a nevezetes Rákóczi tölgyfához. Még mindig egész jó állapotban van az idős famatuzsálem! Továbbra is az árnyas erdőben haladt a jelzésünk. Az út változatos volt, kereszteztünk árkot, majd két létra is következett. Ezek szerencsére alacsony létrák voltak, nem esett nehezünkre átjutni rajtuk. Egy rét szélén, 1520-kor kereszteztük a kis Hercegkúti-patakot, majd félóra múlva megérkeztünk Cirkálótanyára. Hosszabb pihenő következett. Pecsételtünk, nassoltunk. Negyedóra múlva befutottak a hosszútúrásaink. Megnőtt a csapatunk, 15-en lettünk!

Együtt indultunk tovább a végcél, Makkoshotyka felé. Ez még kb. 3 km-es szakasz. Egy darabig még erdőben vezetett az út, majd nagy rétek, legelők következtek. Innen szép kilátás van az Alföld felé, valamint a Sátor-hegyekre. A legelőn az erdőszélen elvirágzott agárkosbort és kétlevelű sarkvirágot találtunk. A legelőn, Rockenbauer Pál emlékére keresztet állítottak. A kis település első utunkba akadó építménye a Meczner kápolna volt. Nem messze ettől, a Meczner kastély kerítésén van az egyik itteni OKT-s bélyegző. A kastélyt Meczner Rudolf építtette klasszicista stílusban. A kastélyt, a földbirtokot államosították, a családnak el kellett hagyni az épületet. A kastély nyáron 2 hónapot nyitva tart, akkor bentlakásos erdei iskolaként működik. A pecsételés után megérkeztünk a faluba, ahol buszunk várakozott. A rövidtúrásaink kivételével, akik gyalog tértek vissza Sárospatakra, a Megyer-hegyi tengerszemtől. mindenki megérkezett a buszhoz, 1730-kor indulhattunk hazafelé a szálláshelyünkre. Gyorsan hazaérkeztünk, ilyen közel még nem túráztunk Sárospataktól. Vacsora hétkor volt, maradt időnk bőven a rendberakásunkig. Zöldborsólevest, paprikás csirkét tészta körettel szolgáltak fel nekünk ma este. Vacsora után még maradt időnk sétálni egyet. Másnap folytattuk a túrasorozatunkat, a Makkoshotyka-Regéc szakasz következett.