2023 május 20-25, Emléktúra az Országos Kék Túra útvonalán, Zempléni-hegység

2023 május 25. csütörtök, Cserehát, Boldogkőváralja-Baktakék

Megreggeliztünk a megszokott időben. Ez volt a reggelink: sonka, vaj, sajt, füstölt kolbász, paprika, uborka, kenyér, na meg az elmaradhatatlan tea. Miután befaltuk a reggelinket, visszamentünk a szállásunkra. A buszba való bepakolás gyorsan ment, mivel előző este mindenki összepakolta a cuccait. Időben elindultunk a kiindulási pontunkra, a Boldogkőváralja vasúti megállójához. A hosszútúra itt kezdődött, 13-an indultunk el. A rövidtúrások 12-en a buszon maradtak, Ők Encsre mentek át. 7 fő nem jött el ma gyalogolni, Ők gépkocsikkal hazaindultak. Ez a két túra került kihirdetésre:

Útvonal: Boldogkőváralja vm. (165 m, ) – Hernádcéce (160 m, ) – Gibárt (130 m, ) – Encs (135 m, ) – Fancsal (196 m, ) – Baktakék (161 m, )
Minősítő pontszám: 30+4,8+3=38 pont
Pecsételés:
  • Hernádcéce, Petőfi út 4. Romos ház melletti kőépületen, vagy Aba étterem előtti fán, Petőfi u. 37.
  • Gibárt, Petőfi út 16. Vízmű bejáratánál a kerítésen. Baktakék, Rákóczi út 27., a sörözőben a pult felett.)
  • Encs, Rákóczi Ferenc utca és a Mérai út sarkán az Országos Kékkör információs táblán, vagy Az autópályához közel eső buszmegállónál található Országos Kékkör információs táblán.
  • Fancsal, Családi ház, Fő út 54.a kerítésen (a sörözővel szemben), vagy Planéta (Tornyos) söröző Arany János utca 1
  • Baktakék, Az önkormányzat udvarán, Rákóczi út.
Alternatív útvonal: Encs (135 m, ) – Fancsal (196 m, ) – Baktakék (161 m, )
Minősítő pontszám: 15+4+3=22 pont

930-kor a vasúti megálló közelében az Abaújkér-Vizsoly közötti műúton kiszálltak a hosszabb túrát választók. Figyelmesnek kellett lenni, a műút igen forgalmas. Aki tegnap nem gyűjtötte be az OKT pecsétjét, az most pótolhatta a vasúti megálló elhagyatott épületénél. Nekiindultunk az enyhe emelkedőnek, majd egy kisebb dombon keresztül jutottunk át Hernádcécére. Mezőgazdasági földek között gyalogoltunk kb. fél órán keresztül, míg el nem értük a falu szélső házát. Visszatekintve Boldogkőváralja vára volt látható a zempléni hegyek előterében. Félórai gyaloglás után az alsócécei római katolikus templom közelében voltunk. Nem messze innen látható az alsócécei református templom. Két különálló településrésze Alsó- és Felsőcéce, melyek mintegy kilométerre helyezkednek el egymástól, a II. világháború környékén egyesítették a két falut. A faluba jószerint be sem megy az OKT útvonala, balra elkanyarodik, majd ismét mezőgazdasági területek közötti földutakon halad Gibárt felé. Az utolsó romos épület kerítésén megtaláltuk az OKT bélyegzőjét. Miután megtörtént a pecsételés, tovább folytattuk az utunkat.

5 km hosszan gyalogoltunk a mezőgazdasági földutakon, míg elértük Gibárt temetőjét. A korábbi években ezen a tájon nagy gyümölcsös volt, de kivágták a fákat. A Zempléni-hegységtől mind jobban távolodtunk, de a hegyvonulatok uralták a keleti látóhatárt. Az elhagyott területeken árvalányhaj lengedezett. 1140-kor, a szerpentinek után egy kisebb templomnál elértük a Hernád hídját. A folyó igen koszos volt, a víz ugyan már apadt, de még most is látszódott, hogy komolyabb árhullám vonult le. A hídon átkelve jobbra fordultunk a Gibárti Vízierőműhöz, az itteni OKT-s pecsét a bejárat mellé helyezték ki. A kis Vízierőművet 1901-ben tervezték, 1902-ben építették meg, majd 1903-ban üzembe is helyezték. A Vízerőmű az Észak-magyarországi Áramszolgáltató Nyrt. tulajdona, az ALTEO Group a bérlője és üzemeltetője a létesítménynek. 2020 decemberében az ALTEO befejezte a közel 1 évig tartó, a több mint 100 éve üzemelő, műemlékké nyilvánított Vízerőmű felújítását, az erőmű további hosszú távú, megbízható és gazdaságos működésének biztosítása érdekében. Az 1,2 MdFt-os beruházás keretében korszerűsített erőmű nagyobb teljesítményű lett, az épület is fel lett újítva, melynek során figyelembe vették az épület műemléki jellegének megőrzését.

A pecsételés után viszont felszálltunk az ide rendelt autóbuszunkra. Kb. 5 km-es aszfaltúton történő gyaloglást spóroltunk meg ezáltal. Buszunkkal Encs túlsó végére mentünk. Közel az M30-as autópálya előtt, a Petőfi Sándor utca mellett található az OKT bélyegző egy tájékoztató tábla oszlopán. A korábbi években itt nem volt bélyegző, sok társunk füzetében nincs is helye a pecsétnek. 2021-ben adták át egyébként a Kassára vezető autópálya utolsó szakaszát. A pecsét begyűjtése után folytattuk az utunkat. Tovább haladva a Petőfi Sándor utcán rövidesen áthaladtunk az autópálya alatt, majd Abaújdevecser fő utcáján a Kossuth Lajos utcában Fancsal felé vettük az irányt. A majd 800 fős település első említése 1262-ből származik. Eredetileg az abaúji vár birtoka volt. A XVII. század végén a Csoma család lesz a birtokos. Csoma József az 1870-es években telepedett be Abaújdevecserbe. Reprezentatív kastélyépítkezésbe kezdett, angol telivéreket tenyésztett, a heraldikai kutatásaival országos hírnévre tett szert. Az egyik kastély a 3,5 holdas parkban álló, Csoma József kastély barokk stílusban épült, mely szabadtéri koncerteknek, kulturális eseményeknek ad otthont. A kastély állapota kívánnivalót hagy maga után, bár a közeljövőben múzeummá való kialakítását tervezik. A kastély romos állapotú, le van zárva, nem látogatható, viszont szép a parkja! A másik Csoma István kastély (Felső Csoma kastély) állapota kielégítő, több helyi intézménynek ad otthont.

A mai túra alkalmával nem volt időnk megtekinteni a két kastélyt. Talán majd a legközelebbi alkalommal. A Fő úton végéig gyalogolva hagytuk magunk mögött a falu utolsó házát. Egy nagy legelőn át vezetett az alig látható ösvény. Gombaszedőkkel találkoztunk a réten, szegfűgombát kerestek, de nem volt nagy sikerélményük. Egy delelő gulyát is mellőztünk, majd egy bal 90°-os kanyar után mezőgazdasági terület következett. Ezután még kanyarogtunk kettőt, majd leereszkedtünk Fancsalra. Az evangélikus templomnál értük el a falut, mely sajnos - mint általában a többi templomunk - zárva volt. Emiatt nem volt lehetőségünk, hogy megnézzük a híres fancsali feszületet. A feszület kétszáz évig az út mellett volt felállítva. Az OKT bélyegzője évek óta nem található a kocsmában, az már végleg bezárt, helyén lakások lettek kialakítva. A vele szemben lévő ház kerítésére szerelték át a bélyegzőt. A gyorslábú társaink több mint félórával megelőzték a lassabban gyaloglókat. Miután lepecsételték a füzetüket, tovább indultak Baktakék felé. A 3 km-es út megtételéhez nem kellett egy óra sem. Keresztezték Fancsal szőlőit, pincék, présházak között haladtak el. Majd aszfaltúton, illetve azzal párhuzamos úton értek be Baktakékre. A lassúbbak az idekért busszal jutottak el a Baktakék Polgármesteri Hivatalához. Az egyik OKT bélyegző itt található a bejárat mellett. Szádváry Gyulánál, a Rákóczi utcai lakásán is van OKT-s bélyegző. Ő társa volt az ikonikus Rockenbauer Pál csapatnak, az 1 millió lépés Magyarországon forgatásakor. Mindhárom kék túrát megjárta, könyvekben írta meg a tapasztalatait. Speciális bélyegzői is vannak. (régi OKT pecsét, Katalin kilátó, Rockenbauer Pál arcképe) Korábbi túráink során felkerestük Szádváry Gyulát, most erre nem volt időnk, siettünk hazafelé.

1500 óra után pár perccel elindult az autóbuszunk. Összegezve az elmúlt 6 napot, elmondhatjuk, hogy igen szép túrákat teljesítettünk, az időjárás kimondottan kedvező volt. Talán kedden, a Regéc, Boldogkőváralja meglátogatása alkalmával lehetett volna egy kicsit kegyesebb hozzánk. Lakhelyünktől eléggé távol van a Zempléni-hegység, ritkán jutunk el ide. A gyönyörű környék bejárása, megismerése feledhetetlen élménnyel gazdagítja az ide jövő turistát. Az idei buszos túráink közül még egy van hátra, a június 10-i DDPT Zics-Kapoly közötti szakasz bejárása. Ezután már csak a tömegközlekedésre, személygépkocsira kiírt túrák következnek. Minden kedves társunknak kellemes, szép nyarat kívánok!